Empresa, Ocupació i Energia informa sobre les propostes per simplificar la tramitació i la gestió administrativa amb l'objectiu d’accelerar la transició energètica
Empresa, Ocupació i Energia informa sobre les propostes per simplificar la tramitació i la gestió administrativa amb l'objectiu d’accelerar la transició energètica
Es tracta d'iniciatives que s'inclouran al decret de simplificació administrativa del Govern Entre les mesures destaca la introducció del concepte d'interès autonòmic energètic en els projectes d'utilitat pública S'estableix l'obligatorietat de la gestió electrònica per dotar de més transparència i agilitat la tramitació de subvencions i procediments de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic Així mateix, es proposa la condició de servei públic per als punts de recàrrega conveniats amb ajuntaments o l'Institut Balear de l'Energia (IBE) a través de la xarxa MELIB
18 juny 2024En el marc de la visita aquest dimecres a l’Oficina per a la Transició Energètica (OTE) d'Inca, el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, Alejandro Sáenz de San Pedro, ha informat sobre les propostes que en matèria d'energia, renovables i mobilitat elèctrica s'inclouen en el decret de simplificació administrativa en què treballa el Govern. A la reunió de treball també han assistit el director general d'Energia i Canvi Climàtic, Diego Viu, i el gerent de l'Institut Balear de l'Energia (IBE), Mateu Ferrer.
El conseller ha explicat que una de les modificacions més rellevants és la inclusió del concepte d'interès autonòmic energètic en el reconeixement dels projectes d'utilitat pública, alhora que s'aprofitarà per transposar directives europees que permetran l'acceleració de les renovables, aplicant l'interès públic superior. D'aquesta manera, segons ha indicat, s'introdueix un concepte específic que es desenvoluparà i explotarà en la futura Llei de projectes estratègics autonòmics i que permetrà donar prioritats i beneficis als projectes energètics, entre d'altres, amb l'objectiu de facilitar-ne la tramitació i agilitzar tots els processos administratius.
El reconeixement de l’interès autonòmic energètic en els projectes d’utilitat pública, ha continuat el conseller, anirà acompanyat de la simplificació dels processos d'informació pública amb la publicació en el BOIB i la pàgina web de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic. D'aquesta manera, es redueixen tràmits paral·lels que depenen de l'Administració i que endarrereixen el procés d'informació. Així mateix, amb la intenció de simplificar els tràmits, es proposa que les administracions tenguin 30 dies per informar sobre projectes energètics i que, en cas de silenci, sigui positiu.
D'acord amb la proposta de la Conselleria, es podran tramitar o modificar per separat les instal·lacions d’emmagatzematge i de línies d'evacuació i aquesta circumstància no implicarà un endarreriment en la tramitació o en la simplificació administrativa d'interès superior. Sáenz de San Pedro ha indicat que «entenem que l'emmagatzematge és necessari per integrar les renovables a la xarxa i que ens ha d'ajudar. Per tant, li donam la màxima prioritat».
D'altra banda, amb l'objectiu de dotar de més transparència i agilitat la tramitació de subvencions i procediments, la Conselleria planteja l'obligatorietat de la gestió electrònica dels tràmits relacionats amb la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. D'aquesta manera, no només s'afavorirà l'agilitat de les consultes i la millora dels temps de tramitació, sinó que també s'influirà positivament en el desenvolupament d'aplicacions i processos de robotització.
La iniciativa de simplificació de tràmits en matèria energètica harmonitza alguns paràmetres urbanístics sobre ocupació i edificabilitat que eliminaran disparitats d'interpretació al sistema i que constitueixen un fre a la implantació de renovables.
Finalment, la normativa preveu que els punts de càrrega en via pública que s'acordin per conveni amb ajuntaments o amb l'Institut Balear de l'Energia (IBE), a través de la MELIB, tenguin la condició de servei públic, cosa que permetrà tomar una de barreres administratives més comunes a l'hora de desplegar infraestructures de càrrega per a la mobilitat elèctrica. Així, s'ofereix un impuls perquè tant l'IBE com les administracions públiques o els qui vulguin convenir-hi puguin posar punts a peu de carrer on realment siguin útils.
Data d'actualització: 18 juny 2024
Comparteix