Requisits
És requisit per ser entitat beneficiària:
a) Reunir les característiques d'una PIME. En aquest sentit, són considerades PIME les petites i mitjanes empreses i les microempreses, d'acord amb la Llei autonòmica 2/2012, de 4 d'abril i l'annex 1 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.
Aquesta darrera disposició defineix les microempreses i les petites i mitjanes empreses com les que compleixen els requisits següents:
1r Tenir menys de 250 treballadors i/o treballadores.
2n Tenir un volum de negoci anual no superior a 50 milions d'euros o bé un balanç general anual que no sigui superior a 43 milions d'euros.
3r No participar en un 25 % o més del seu capital o dels seus drets de vot a altres empreses que no compleixen els requisits anteriors.
b) Tenir el domicili fiscal i centre de treball on es realitza l'actuació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i dur a terme l'activitat principal en la comunitat autònoma esmentada.
c) Estar legalment constituïdes i constar inscrites en el Registre de Cooperatives, de Societats Laborals i d'Empreses d'Inserció de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç, o en el Registre que correspongui.
En qualsevol cas, s'entén que estar inscrites implica estar al corrent de les obligacions establertes a la normativa que reguli cada registre.
d) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei autonòmica de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
e) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la comunitat autònoma, i de les obligacions amb la Seguretat Social.
f) Haver dut a terme l'organització preventiva de riscs laborals.
g) En cas de ser una empresa de més de cinquanta treballadores o treballadors, complir l'obligació de reserva de quota d'un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats, llevat que tingui degudament autoritzada l'aplicació de les mesures alternatives.
h) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei autonòmica 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei autonòmica 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.
i) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per infraccions en matèria de cooperatives o de l'ordre social.
Quart
Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions generals a tots els programes dels beneficiaris dels ajuts les següents:
a) Les obligacions establertes a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.
b) La realització, execució i pagament de les despeses objecte de la subvenció dintre del període elegible.
c) La comunicació de qualsevol modificació de les circumstàncies i de les condicions tingudes en compte en el moment de la concessió, com també dels compromisos i de les obligacions assumides per l'entitat beneficiària en el termini de quinze dies des de la modificació.
Obligacions específiques del Programa I
Fer constar en les actuacions de foment i difusió (inclòs el material editat en el format que escaigui) el finançament de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
Obligacions específiques del Programa II
En el cas que se sol·licitin ajuts pels costs salarials del personal al servei de l'entitat indicades al punt 6.2.a), s'ha de mantenir els llocs de treball com a mínim sis mesos des de la notificació de la Resolució de concessió.
Documentació a presentar
10.1. Les entitats interessades han d'aportar la documentació que s'indica a continuació de manera ordenada, indexada i foliada:
a) La sol·licitud signada electrònicament, d'acord amb el model normalitzat que apareix com a Annex II d'aquesta convocatòria. La signatura d'aquest formulari implica, així mateix, la signatura de les declaracions responsables incloses en aquest.
b) Declaració de veracitat de dades bancàries d'acord al model normalitzat i signat electrònicament, disponible en la seu electrònica del procediment.
c) Certificat d'inscripció en el Registre de Cooperatives, Societats Laborals i Empreses d'Inserció de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç o en el Registre que correspongui
La inscripció en el Registre corresponent s'ha de comprovar d'ofici per part de l'Administració llevat que l'entitat no ho autoritzi a l'annex II.
d) Còpia de l'escriptura pública o acta de constitució de l'entitat, i estatuts degudament inscrits en el registre corresponent. En el cas d'entitats que hagin presentat la documentació en la sol·licitud d'ajuts d'anys anteriors, especificació d'aquesta circumstància, sempre i quan aquesta documentació continuï vigent a la data de presentació de la sol·licitud.
En el cas d'entitats inscrites en el Registre de Cooperatives, Societats Laborals i Empreses d'Inserció s'ha de comprovar d'ofici per part de l'Administració llevat que l'entitat no ho autoritzi a l'annex II.
e) Document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'entitat sol·licitant. La representació pot acreditar-se per qualsevol forma vàlida en dret, com pugui ser, entre d'altres, un certificat electrònic qualificat de signatura electrònica emès per un prestador qualificat de serveis electrònics de confiança. En el cas d'empreses que hagin presentat l'acreditació de la representació en la sol·licitud d'ajuts d'anys anteriors, basta l'especificació d'aquesta circumstància.
f) Memòria que reculli les activitats realitzades en relació amb els programes subvencionats, d'acord amb l'Annex III d'aquesta Resolució.
g) Quan correspongui, còpia del contracte de treball del personal, del qual es demana la subvenció de nòmines, així com el rebut de liquidació de cotitzacions, la relació nominal de treballadors i l'informe de vida laboral del codi compte de cotització (CCC) de l'entitat.
h) Certificat de l'empresa de prevenció de riscs laborals d'haver dut a terme l'organització preventiva de riscs laborals.
i) Certificat acreditatiu del compliment de l'obligació de reserva de quota d'un 2 % de treballadors o treballadores amb discapacitat, amb un mínim de 33 % de discapacitat, en cas d'empreses de més de cinquanta treballadors o treballadores, o de tenir autoritzada per l'autoritat competent l'aplicació de mesures alternatives.
j) Certificat d'ajuts rebuts subjectes al règim de minimis, expedit pel Ministeri d'Hisenda.
k) En el cas que s'hagi denegat l'autorització a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a que es facin les consultes als fitxers públics per acreditar les dades o els documents esmentats perquè puguin ser obtinguts en el seu nom per l'òrgan competent o autoritzat:
- Certificat de trobar-se al corrent de pagament en el règim de la Seguretat Social.
- Certificat de trobar-se al corrent de pagament amb l'Agència Tributària Estatal.
- Certificat de trobar-se al corrent de pagament amb l'Agència Tributària de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
- Fotocòpia del Document Nacional d'Identitat (DNI), del representant de l'entitat sol·licitant.
l) Documentació per a la justificació de les despeses:
- Còpia de la factura, on han de constar les dades següents: número de factura, data, concepte, import elegible, taxes, import total, emissor i destinatari de la factura, per cada una de les despeses subvencionables.
- Còpia de les nòmines, justificant bancari de pagament de la nòmina i justificant bancari del pagament de la Seguretat Social.
- Una còpia dels documents bancaris que permetin acreditar els pagaments efectuats, la data del pagament, l'import pagat i el concepte. Alhora aquests documents han de permetre identificar la factura, el número de factura abonada, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament.
No s'admeten:
· Factures justificatives inferiors a cent euros (IVA inclòs), a excepció de les corresponents a les despeses incloses a les borses de viatge previstes per als Programes I i II, en el punt sisè de la convocatòria.
· Tiquets de caixa.
· Pagaments en efectiu.
10.2. Juntament amb la sol·licitud, l'entitat autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè pugui consultar les dades d'identitat del sol·licitant, la seva situació quant al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, vida laboral i cens d'activitats econòmiques, excepte que marqui l'opció de no autoritzar a la Administració.
En el cas que no s'autoritzi a l'Administració per fer aquestes consultes, amb la sol·licitud l'interessat haurà d'aportar la documentació corresponent.
10.3. En qualsevol cas, l'entitat sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç en el termini de quinze dies comptadors des que es produeixi la nova situació.
10.4. La Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç pot sol·licitar en qualsevol moment la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l'expedient i pot realitzar les activitats de comprovació i control de l'actuació subvencionada.
Documents relacionats amb el tràmit:
Termini màxim
Per les despeses subvencionables al primer període (per a l'any 2025);
- El termini per presentar les sol·licituds és del 2 d'abril al 2 de maig de 2025, ambdós inclosos.
Per les despeses subvencionables al segon període (per a l'any 2026);
- El termini per presentar les sol·licituds és del 2 de febrer al 2 de març de 2026, ambdós inclosos.
Forma de presentació
La presentació d'aquest tràmit únicament es pot fer per via telemàtica, i heu d'accedir fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente.
Òrgan competent per a la tramitació
Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia
Contacte
Servei o Secció responsable
Servei d'Emprenedoria, Economia Social i Circular
Carrer Calçat 2-A (2ª planta).
Tel.: 971178900
(mthomas@dgpe.caib.es)