Torna

Seu Electrònica

Si cerques un procediment dirigit a persones físiques i a la ciutadania en general

Si cerques un procediment dirigit a persones jurídiques, autònoms, cooperatives, associacions, fundacions, ONG?S...

Si cerques un procediment dirigit a altres administracions públiques o ens, organismes i entitats que integren el sector públic (consorcis, organismes autònoms, etc...)

convocatòria per a la promoció de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals de les Illes Balears - OCES 2025 i 2026

L'objecte d'aquesta convocatòria és aprovar els ajuts per a promocionar l'ocupació i la millora de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals d'acord amb els programes següents:

a) Programa I. Manteniment de llocs de feina

Va destinat a subvencionar aquelles cooperatives, microcooperatives i societats laborals que mantinguin els llocs de feina que tenien en la data de sol·licitud de la subvenció durant un any des de la notificació de la Resolució de concessió.

Els llocs de feina que suposin incorporació de persones per les quals se sol·licita un ajut del programa II estan exclosos del Programa I.

b) Programa II. Incorporació de noves persones a cooperatives, microcooperatives o societats laborals

S'adreça a la incorporació de persones, que compleixen els requisits indicats en el punt 4.4 d'aquesta convocatòria i aporten treball a l'entitat, com a:

- soci laboral o soci treballador o de treball.

- persona associada o persona sòcia temporal a cooperatives o microcooperatives.

- com a persona sòcia col·laboradora a cooperatives.

S'inclou també el cas de persones que s'incorporen en substitució de persones sòcies fundadores a cooperatives o microcooperatives.

c) Programa III. Creació de cooperatives, microcooperatives i societats laborals

Fomenta la creació de cooperatives, microcooperatives i societats laborals mitjançant la subvenció de les despeses associades a la seva creació.

d) Programa IV. Inversions en noves tecnologies

Finança inversions en noves tecnologies de gestió, de la informació i de les comunicacions que contribueixin a incentivar, consolidar o millorar la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals.

Codi SIA

3157191

Persones destinatàries

- Es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les cooperatives, microcooperatives i societats laborals, sempre i quan compleixin els requisits indicats en aquesta convocatòria.

- Les entitats beneficiàries estaran subjectes a les obligacions derivades del contingut d'aquesta convocatòria, de la resolució de concessió de les subvencions i, en general, de la normativa vigent que els hi aplica.

Termini per a resoldre i notificar

6 MESOS

Silenci administratiu

Negatiu

Forma d'inici

D'ofici

Fi de la via administrativa

Si

Disponible per tramitar per persona apoderada

Si

Òrgan competent per a resoldre

Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia

Documents relacionats amb el procediment

Tràmits

X

Sol·licitud

Requisits

Es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les cooperatives, microcooperatives i societats laborals, sempre i quan compleixin els requisits indicats en aquesta convocatòria.

Les entitats beneficiàries estaran subjectes a les obligacions derivades del contingut d'aquesta convocatòria, de la resolució de concessió de les subvencions i, en general, de la normativa vigent que els hi aplica.

4.3. És requisit per ser entitat beneficiària:

a) Reunir les característiques d'una PIME. En aquest sentit, són considerades PIME les petites i mitjanes empreses i les microempreses, d'acord amb la Llei autonòmica 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa i l'annex 1 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

Aquesta darrera disposició defineix les microempreses i les petites i mitjanes empreses com les que compleixen els requisits següents:

1r Tenir menys de 250 treballadors i/o treballadores.

2n Tenir un volum de negoci anual no superior a 50 milions d'euros o bé un balanç general anual que no sigui superior a 43 milions d'euros.

3r No participar en un 25 % o més del seu capital o dels seus drets de vot a altres empreses que no compleixen els requisits anteriors.

b) Tenir el domicili fiscal i centre de treball on es realitza l'actuació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i dur a terme l'activitat principal en la comunitat autònoma esmentada.

c) Estar inscrites en els registres de cooperatives i de societats laborals de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç.

d) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei autonòmica de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

e) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la comunitat autònoma, i de les obligacions amb la Seguretat Social.

f) Haver dut a terme l'organització preventiva de riscs laborals d'acord amb la normativa aplicable.

g) En cas de ser una empresa de més de cinquanta treballadores o treballadors, complir l'obligació de reserva de quota d'un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats, llevat que tingui degudament autoritzada l'aplicació de les mesures alternatives.

h) Les cooperatives i les microcooperatives han d'estar al corrent de les obligacions que estableix la Llei 5/2023, de 8 de març, de societats cooperatives dels Illes Balears, és a dir: presentació i inscripció de comptes anuals, llibres societaris, llibres comptables i totes aquelles modificacions que hagi sofert la societat (renovació del consell rector, renovació de l'interventor, modificació d'estatuts, etc.) i sigui obligatori comunicar al Registre de Cooperatives de les Illes Balears.

i) Les societats laborals han d'estar al corrent de les obligacions regulades en la Llei 44/2015, de 14 d'octubre, de societats laborals i participades, i en el Reial decret 2114/1998, de 2 d'octubre, sobre Registre Administratiu de Societats Laborals: modificació del capital social, trasllat de domicili, augment del límit de les hores/any treballades i les transmissions d'accions o participacions socials.

j) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei autonòmica 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei autonòmica 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

k) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per infraccions en matèria de cooperatives o de l'ordre social.

4.4 Requisits específics

4.4.1 Per al Programa II

a) Les persones que s'incorporen en una cooperativa, microcooperativa o societat laboral han d'estar incloses en algun dels col·lectius següents:

a1) Persones desocupades inscrites en demanda d'ocupació en el servei públic d'ocupació.

És requisit preceptiu per a ser beneficiari que la persona sòcia treballadora estigui inscrita com a demandant d'ocupació abans de la data d'incorporació a la cooperativa, microcooperativa o societat laboral, llevat dels casos en que s'hagi aplicat la regla 1a de l'article 10.1 de la Llei 5/2011, de 29 de març, d'Economia Social.

La inscripció com a demandant d'ocupació no es considerarà vàlida si no compta amb les corresponents renovacions periòdiques d'acord amb la normativa reguladora en la matèria.

a2) Treballadors i treballadores vinculats a l'empresa sol·licitant per mitjà d'un contracte laboral de caràcter temporal.

b) La persona que s'incorpora s'ha de donar d'alta en el règim corresponent, ja sigui de la Seguretat Social o de la Mutualitat que li pertoqui, amb caràcter previ a la sol·licitud que es faci al corresponent any.

c) La incorporació ha de suposar un increment de l'ocupació respecte de la mitjana dels dotze mesos anteriors a la data d'incorporació de les persones per les quals se sol·licita la subvenció, excepte en el cas que la incorporació es produeixi per substituir una altra persona sòcia que s'hagi jubilat en el període indicat.

Aquesta mitjana s'ha de comparar, per a cada persona incorporada, amb l'ocupació total existent el dia de la incorporació, per tal de verificar aquest increment.

Documentació a presentar

Les entitats interessades han d'aportar la documentació que s'indica a continuació de manera ordenada, indexada i foliada:

10.1.Documentació general als quatre programes

a) La sol·licitud signada electrònicament, d'acord al model normalitzat que apareix en l'Annex II d'aquesta convocatòria.

b) Declaració de veracitat de dades bancàries d'acord al model normalitzat i signat electrònicament, disponible en seu electrònica del procediment.

c) Certificat d'inscripció en el Registre de Cooperatives, Societats Laborals i Empreses d'Inserció de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç. Es comprovarà d'ofici per part de l'Administració llevat que l'entitat no ho autoritzi a l'annex II.

d) Document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'entitat sol·licitant. La representació pot acreditar-se per qualsevol forma vàlida en dret, com pugui ser, entre d'altres, un certificat electrònic qualificat de signatura electrònica emès per un prestador qualificat de serveis electrònics de confiança. En el cas d'empreses que hagin presentat l'acreditació de la representació en la sol·licitud d'ajuts d'anys anteriors, bastarà l'especificació d'aquesta circumstància.

e) Memòria que reculli les activitats realitzades en relació a cada un dels programes subvencionats, d'acord amb l'Annex V d'aquesta Resolució.

f) Certificat de l'empresa de prevenció de riscs laborals d'haver realitzat l'organització preventiva de riscs laborals perceptiva.

g) En cas de ser una empresa de més de 50 treballadors, certificat de complir amb l'obligació de reserva de quota d'un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats o còpia de l'autorització de l'aplicació de les mesures alternatives, emès per l'autoritat competent.

h) Certificat d'ajuts rebuts subjectes al règim de minimis, expedit pel Ministeri d'Hisenda.

i) En el cas que s'hagi denegat l'autorització a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a que es facin les consultes als fitxers públics per acreditar les dades o els documents esmentats perquè puguin ser obtinguts en el seu nom per l'òrgan competent o autoritzat:

- Certificat de trobar-se al corrent de pagament en el règim de la Seguretat Social.

- Certificat de trobar-se al corrent de pagament amb l'Agència Tributària Estatal.

- Certificat de trobar-se al corrent de pagament amb l'Agència Tributària de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

- Fotocòpia del Document Nacional d'Identitat (DNI) del representant de l'entitat sol·licitant.

- Els informes de vida laboral o equivalents, emesos per l'organisme competent, en el cas que la cotització no sigui en règim general de la Seguretat Social.

10.2. Documentació específica del Programa I

a) Informe de vida laboral del codi compte de cotització (CCC) de l'entitat sol·licitant. L'interval d'aquest informe ha d'incloure com a mínim el període subvencionable indicat a aquesta convocatòria amb relació a l'anualitat per la qual es presenta la sol·licitud.

b) Llibre de socis actualitzat a la data de sol·licitud.

10.3. Documentació específica del Programa II

a) La Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç comprovarà d'ofici que la persona incorporada estava inscrita com a demandant d'ocupació prèviament a la data d'incorporació a l'entitat, llevat del cas en que s'hagi aplicat la regla 1a de l'article 10.1 de la Llei 5/2011, de 29 de març, d'Economia Social, en el qual s'haurà de presentar la resolució corresponent.

b) Llibre de socis actualitzat a la data de sol·licitud. Cal que en aquest consti l'aportació del capital social de la persona incorporada. En cas de no fer-ho, cal aportar el document corresponent.

c) Certificat, d'acord amb a l'annex IV d'aquesta resolució, expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari amb poder suficient per fer aquesta acreditació.

En el cas que l'entitat porti menys d'un any en funcionament, al certificat s'ha d'indicar també el període comprès entre l'inici de l'activitat i la data de la incorporació de la persona.

d) Alta en la Seguretat Social de la persona que s'incorpora. En el cas que l'alta de la persona incorporada es produeixi en una mutualitat de previsió alternativa al règim de la Seguretat Social, s'ha d'aportar el certificat d'alta emès per la mutualitat corresponent.

e) La resolució de la Tresoreria General de la Seguretat Social en el supòsit d'incorporació per substituir una altra persona que s'hagi jubilat.

f) En el cas d'incorporació de persones treballadores titulars d'un contracte temporal amb l'entitat sol·licitant, còpia del contracte de treball.

g) En el cas d'incorporacions a temps parcial i/o de caràcter fix discontinu, còpia del contracte de treball.

10.4. Documentació específica dels Programes III i IV

a) Còpia de la factura, on han de constar les dades següents: número de factura, data, concepte, base imposable, IVA, import total, emissor i destinatari.

b) Còpia dels documents bancaris que permetin acreditar els pagaments efectuats, la data del pagament, l'import pagat i el concepte. Alhora aquests documents han de permetre identificar la factura, el número de factura abonada, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament.

No s'admeten:

-Factures justificatives inferiors a cent euros (IVA exclòs) a no ser que siguin absolutament necessàries per justificar l'import del programa perquè no es disposa de factures amb import més elevat.

-Tiquets de caixa.

-Pagaments en efectiu.

10.5. Respecte la selecció de proveïdors

D'acord amb l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (BOE núm. 272, de 9 de novembre), per al contracte menor (inferiors a 40.000 euros en el cas de contractes d'obra, de concessió d'obres o de concessió de serveis o inferiors a 15.000 euros quan es tracti de contractes de serveis i subministres), l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que la realitzin, el prestin o el subministrin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.

10.6. Els tècnics de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç poden sol·licitar qualsevol documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

10.7. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionable i tinguin incidència a les condicions de concessió de la subvenció en el termini de quinze dies des de la modificació.

Documents relacionats amb el tràmit:

Termini màxim

- Per al primer període a l'any 2025: del 3 febrer al 3 de març de 2025, ambdós inclosos.

- Per al segon període a l'any 2026: del 3 febrer al 3 de març de 2026, ambdós inclosos.

Forma de presentació

La presentació d'aquest tràmit únicament es pot fer per via telemàtica, i heu d'accedir fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente.

Òrgan competent per a la tramitació

Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia

Contacte

Servei o Secció responsable

Servei d'Emprenedoria, Economia Social i Circular

Carrer Calçat 2-A (2ª planta). Tel.: 971178900

(mthomas@dgpe.caib.es)

Informació sobre protecció de dades

X

De conformitat amb el reglament (UE) 2016/679 i la legistació vigent en matèria de protecció de dades, s’informa del tractament de les dades personals que conté aquest tràmit

Responsable del tractament

Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç

Finalitat

Tramitació del procediment

Legitimació

Compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici de poders públics

Destinatari

No se cediran dades a tercers tret d'obligació legal

Drets

Drets d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats, com s'explica en la informació addicional

Informació adicional

Descarregar