Requisits
Poden ser beneficiaris d'aquestes subvencions els centres especials d'ocupació que compleixin els requisits següents:
1. Figurar inscrits com a tals en el Registre de Centres Especials d'Ocupació de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
2. Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. En el cas de no autoritzar expressament en la sol·licitud a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, l'empresa o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
3. Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. En el cas de no autoritzar expressament en la sol·licitud a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, l'empresa o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
4. Haver abonat al seu personal el salari corresponent.
5. Acreditar la situació de discapacitat dels treballadors que dona dret a la subvenció, per mitjà dels certificats corresponents actualitzats. En el supòsit de caducitat del certificat de discapacitat durant el període subvencionable s'ha de presentar el document que acrediti que el treballador ha sol·licitat a l'IBAS la renovació del reconeixement de la discapacitat. No obstant això, s'ha de continuar concedint la subvenció dels costs salarials generats, en tant resta pendent el certificat que prorroga el reconeixement de la discapacitat. En el cas de pèrdua del reconeixement de la discapacitat, s'han de reintegrar els imports concedits amb els interessos de demora que corresponguin.
6. No estar incurs en un procediment de desqualificació com a centre especial d'ocupació. En el supòsit que se n'hagi iniciat un procediment de desqualificació, l'entitat afectada pot sol·licitar les subvencions però el procediment de concessió romandrà suspès i pendent del resultat del procediment de desqualificació. La suspensió del procediment s'ha de comunicar a les persones interessades i el termini de suspensió no pot ser superior a tres mesos.
7. Complir els requisits establerts a tots els efectes en el capítol I i, amb caràcter específic, en els articles 33 i 34 del Reglament (UE) núm. 651/2014, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.
8. Acreditar que no està incurs en cap de les prohibicions fixades en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
9. No haver estat sancionades o condemnades en els tres darrers anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa firma o condemnades per sentència judicial firma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.
10. Dur a terme l'organització preventiva per mitjà d'alguna de les modalitats que estableix el capítol III del Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció (BOE núm. 27, de 31 de gener); ha d'haver efectuat l'auditoria corresponent, quan escaigui, de conformitat amb el capítol V del mateix Reial decret, així com haver realitzat i revisat el pla de prevenció, de conformitat amb el Reial decret 39/1997 esmentat.
11. Per a subvencions d'un import superior a 30.000 euros, les persones beneficiàries han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials. S'ha d'acreditar que es compleix aquest requisit en el moment de la presentació de la sol·licitud i amb la documentació que estableix la convocatòria.
12. Les entitats o empreses que tenguin l'obligació legal o convencional d'elaborar i aplicar un pla d'igualtat d'acord amb l'article 45 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per la igualtat efectiva de dones i homes, en relació amb l'article 2 del Reial decret 901/2020, de 13 d'octubre, pel qual es regulen els plans d'igualtat i els seu registre, han de tenir inscrit i vigent un pla d'igualtat en el moment de la presentació de la seva sol·licitud, d'acord amb el que disposa l'article 8.e) del Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes.
13. Els beneficiaris han de complir les obligacions generals que s'estableixen en l'article 14 de la Llei general de subvencions, l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, en les bases reguladores i les que s'estableixen en aquesta convocatòria.
Documentació a presentar
Els sol·licitants han de presentar la documentació següent:
1. Model normalitzat de sol·licitud i declaració responsable signat electrònicament, que figura com a annex 2 d'aquesta Resolució i que està disponible a la seu electrònica de la CAIB.
2. La còpia del NIF o bé l'autorització per comprovar-lo. D'acord amb el que disposa l'article 28.2 de la Llei 39/2015, l'interessat, amb la sol·licitud, autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè pugui consultar les dades d'identitat del sol·licitant i la seva situació quant al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, excepte en cas de manifestació expressa contrària de la persona sol·licitant, mitjançant l'annex 2 (imprès de sol·licitud).
3. La documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que formula la sol·licitud. En el cas de representació mitjançant inscripció en el Registre Electrònic d'Apoderaments (REA) seria suficient el numero de registre.
Les persones sol·licitants han d'acreditar documentalment el compliment dels requisits que estableix l'apartat sisè d'aquesta convocatòria:
a) De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, la Direcció General de Treball i Salut Laboral pot obtenir, llevat d'oposició expressa de la persona interessada, que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com de les obligacions amb la Seguretat Social.
En cas que s'oposin a aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut.
b) En aplicació de l'article 95.1.k de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, la persona interessada ha d'autoritzar la consulta d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària Estatal.
En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, s'ha de aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut.
c) Les declaracions responsables següents signades electrònicament, segons els models disponibles a la seu electrònica de la CAIB.
- De compliment de les obligacions de l'entitat, d'acord amb el que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, el Decret 15/2018 i aquesta convocatòria.
- De no incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre la subvenció i de no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
- De totes les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, o una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.
L'entitat sol·licitant ha de declarar les subvencions noves que pugui obtenir sobre això mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Treball i Salut Laboral en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li va concedir la subvenció o va presentar noves sol·licituds d'ajuts.
- Declaració responsable de veracitat de dades bancàries.
El model corresponent es pot trobar a la seu electrònica de la CAIB.
- Declaració responsable de que la persona sol·licitant d'un ajut d'import superior a 30.000 euros, d'acord amb l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, compleix amb els terminis prevists en la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials. Aquests beneficiaris han d'acreditar-ne el compliment en el termini de deu dies hàbils des de la notificació de la proposta de la resolució de concessió amb el certificat que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
Tot això, sense perjudici que els beneficiaris puguin presentar aquest certificat amb la restant documentació en el moment de sol·licitud de l'ajut.
4. A més de la documentació indicada en el punt 1 d'aquest apartat, amb relació als programes 1 i 2, per acreditar el pagament dels salaris s'ha d'aportar la documentació següent:
a) Nòmines dels treballadors.
b) Justificant del pagament de les nòmines per mitjà de transferència bancària.
c) Justificant dels embargaments, les bestretes i altres incidències reflectides en nòmina.
d) Informes de vida laboral de codi de compte de cotització mensual de cada un dels mesos corresponents al període subvencionable. S'ha de presentar un informe per cada mes i no s'acceptaran informes que facin referència a períodes superiors a un mes.
e) El primer mes de sol·licitud de la subvenció s'ha de presentar la documentació següent de la plantilla de persones amb discapacitat: informe de dades per a la cotització (IDC), contracte de treball i acreditació del grau de minusvalidesa mitjançant els documents que estableix l'article 2 del Reial decret 1414/2006, d'1 de desembre, amb el certificat de discapacitat actualitzat.
En els mesos successius, s'han de presentar les nòmines i la renovació dels certificats de discapacitat que hagin caducat. Per evitar retards en el procediment per causes alienes a l'entitat interessada, s'ha d'entendre complert el tràmit d'aportació dels certificats de discapacitat renovats, amb la presentació de la sol·licitud de renovació a l'òrgan competent per emetre'ls. No obstant això, en el cas que l'òrgan competent no concedeixi la renovació sol·licitada, l'entitat beneficiària ha de retornar la subvenció concedida en concepte de costs salarials de la persona en qüestió amb els interessos corresponents. En el cas que s'hagin produït noves altes, la documentació del nou personal amb discapacitat que s'hagi incorporat durant aquest mes, en els mateixos termes que en els paràgrafs anteriors.
f) Declaració responsable amb la relació del personal amb discapacitat severa, discapacitat i no discapacitat que forma part de la plantilla del centre especial d'ocupació en el mes a què es refereix la sol·licitud.
5. La documentació específica per al Programa 3, adaptació de llocs de treball i eliminació de barreres arquitectòniques, és la següent:
a) Model normalitzat de sol·licitud i declaració responsable signat electrònicament, que figura com a annex 2 d'aquesta Resolució i que està disponible a la seu electrònica de la CAIB.
b) Memòria explicativa del projecte objecte de la subvenció i justificativa de la seva necessitat.
c) Pressupost o factura proforma de la inversió que s'ha d'efectuar.
d) Informe de la Inspecció de Treball i Seguretat Social sobre la necessitat de l'adaptació de llocs de treball o de l'eliminació de barreres arquitectòniques.
6. Cal aportar, per cada treballador/a de nova incorporació, el consentiment escrit de la persona treballadora amb discapacitat en què s'autoritzi a la Direcció General de Treball i Salut Laboral a l'accés a les seves dades personals necessàries per als fins d'aquesta convocatòria. Aquesta autorització s'ha d'incloure com a annex a la sol·licitud.
Documents relacionats amb el tràmit:
Termini màxim
- Sol·licituds de costs salarials d'octubre 2024 a març 2025: des del tercer dia hàbil següent al d'haver-se publicat la convocatòria en el BOIB fins al dia 9 de maig de 2025 - - Sol·licituds d'abril 2025 a juny 2025: del 15 de maig de 2025 fins al dia 18 de juliol de 2025 - - Sol·licituds de juliol 2025 a setembre 2025: del 14 d'agost de 2025 fins al dia 10 d'octubre de 2025.
Forma de presentació
La presentació d'aquest tràmit únicament es pot fer per via telemàtica, i heu d'accedir fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente.
Òrgan competent per a la tramitació
Direcció General de Treball i Salut Laboral
Contacte
Servei o Secció responsable
Àrea de Subvencions
Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló).
Tel.: 971178900
(jfbennassar@dgtreslab.caib.es)