Requisits
3.1. Requisits de les entitats sol·licitants.
a) Tenir el domicili fiscal i centre de treball ubicats a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i dur a terme l'activitat principal en la comunitat autònoma esmentada.
b) Les empreses d'inserció i les empreses promotores han d'estar inscrites definitivament com a tals en el Registre de Cooperatives, Societats Laborals i Empreses d'Inserció de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç.
c) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també de les obligacions amb la Seguretat Social.
d) Haver dut a terme l'organització preventiva de riscs laborals.
e) En cas de ser una empresa de més de cinquanta treballadores o treballadors, complir l'obligació de reserva de quota d'un 2 % de persones treballadores discapacitades, amb un mínim de 33% de discapacitat, en cas d'empreses de més de cinquanta treballadors o treballadores, o de tenir autoritzada per l'autoritat competent l'aplicació de mesures alternatives.
f) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.
g) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per infraccions de l'ordre social.
h) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei autonòmica de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
i) Mantenir en el còmput anual, des de la seva qualificació com empresa d'inserció, un percentatge de treballadors en procés d'inserció d'almenys el trenta per cent durant els primers tres anys d'activitat i d'almenys el cinquanta per cent del total de la plantilla a partir del quart any; i que el nombre d'aquests no sigui mai inferior a dos, de conformitat amb l'article 5, apartat c, de la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per a la regulació del règim de les empreses d'inserció.
3.2. Requisits de les persones treballadores en situació d'exclusió social de les empreses d'inserció.
a) La situació d'exclusió social ha de ser acreditada, amb caràcter previ a la incorporació a l'empresa d'inserció, pels serveis públics competents: els corresponents de les comunitats autònomes, segons l'article 148.1.20 de la Constitució espanyola i els determinats per les corporacions locals, d'acord amb els articles 25 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
b) El contracte de treball entre la persona treballadora i l'entitat es pot concertar a temps complet o parcial. Si n'és el segon cas, la jornada diària o setmanal ha de ser superior a la meitat de la jornada de treball d'un treballador a temps complet comparable, de conformitat amb l'article 12.1 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors.
c) El contracte de treball entre la persona treballadora i l'entitat, ja sigui a temps complet o parcial, ha d'estar donat d'alta a la Seguretat Social.
d) No haver prestat serveis en aquesta o en una empresa d'inserció diferent en els dos anys immediatament anteriors a la signatura del contracte de treball, excepte en el supòsit de no haver superat un procés previ d'inserció o en el de recaiguda en situacions d'exclusió, situacions que han de ser considerades pels serveis socials competents segons les circumstàncies personals del treballador.
e) El contracte de treball es pot concertar per un període mínim de dotze mesos i màxim de tres anys. Això no obstant, es pot celebrar per una duració inferior si dintre de l'itinerari d'inserció prèviament pactat ho aconsellen els serveis socials competents. En cap cas la duració del contracte pot ser inferior a sis mesos.
En tot cas els serveis socials públics competents han d'informar sobre l'adequació de la o les pròrrogues dels contractes de treball.
Documentació a presentar
Les entitats interessades han d'aportar la documentació que s'indica a continuació de manera ordenada, indexada i foliada:
8.1. Documentació general
a) Annex II i/o III, complimentat i signat electrònicament.
b) Certificat d'inscripció definitiu en el Registre de Cooperatives, Societats Laborals i Empreses d'Inserció de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç. Es comprovarà d'ofici per part de l'Administració llevat que l'entitat no ho autoritzi als annexos II i/o III.
c) Document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'entitat sol·licitant. La representació pot acreditar-se per qualsevol forma vàlida en dret, com pugui, entre d'altres, ser un certificat electrònic qualificat de signatura electrònica emès per un prestador qualificat de serveis electrònics de confiança. En el cas d'empreses que hagin presentat l'acreditació de la representació en la sol·licitud d'ajuts d'anys anteriors, bastarà l'especificació d'aquesta circumstància.
d) Document Excel o similar, d'acord al model normalitzat establert en els punts 6 i 7 de l'annex II i/o III de la convocatòria.
e) Certificat de l'empresa de prevenció de riscs laborals d'haver dut a terme l'organització preventiva de riscs laborals.
f) Certificat acreditatiu del compliment de l'obligació de reserva de quota d'un 2 % de treballadors o treballadores amb discapacitat, amb un mínim de 33 % de discapacitat, en cas d'empreses de més de cinquanta treballadors o treballadores, o de tenir autoritzada per l'autoritat competent l'aplicació de mesures alternatives.
g) Informe de vida laboral del codi compte de cotització de l'empresa que abasti el període pel qual se sol·licita l'ajut.
h) Certificat d'ajuts rebuts subjectes al règim de minimis, expedit pel Ministeri d'Hisenda.
i) Declaració de veracitat de dades bancàries d'acord al model normalitzat i signat electrònicament, disponible en la seu electrònica del procediment.
8.2. Documentació específica
8.2.1. Programa I
a) Contracte subscrit amb la persona treballadora.
b) Relació nominal de persones treballadores, dels mesos que se sol·licita l'ajut, de l'entitat sol·licitant.
c) Rebut de Liquidació de Cotitzacions, dels mesos que se sol·licita l'ajut, de l'entitat sol·licitant.
d) Informe de situació del codi de cotització de l'empresa actualitzada al mes de presentació de la sol·licitud.
e) Les nòmines dels treballadors en risc d'exclusió social per les quals se sol·licita l'ajut.
f) Els justificants dels pagaments de les nòmines per mitjà de transferència bancària, desglossats per import i per treballador o treballadora.
g) El certificat acreditatiu de la situació d'exclusió social mitjançant la certificació corresponent del servei social públic competent.
8.2.2. Programa II
a) Memòria de les activitats del servei d'intervenció i/o d'acompanyament, amb una descripció de les funcions del personal que l'integra.
b) Contracte subscrit amb els tècnics de producció i/o d'acompanyament.
c) En el cas que l'entitat sol·licitant sigui una entitat promotora, contracte de serveis o conveni subscrit amb l'empresa d'inserció que ha promogut per a la prestació del servei d'intervenció i d'acompanyament.
d) Relació nominal de treballadors, dels mesos que se sol·licita l'ajut, de l'entitat sol·licitant.
e) Rebut de Liquidació de Cotitzacions, dels mesos que se sol·licita l'ajut, de l'entitat sol·licitant.
f) Informe de situació del codi de cotització de l'empresa actualitzada al mes de presentació de la sol·licitud.
g) Les nòmines dels tècnics de producció i/o d'acompanyament.
h) Els justificants dels pagaments de les nòmines per mitjà de transferència bancària, desglossats per import i per treballador o treballadora.
8.3. Els tècnics de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç poden sol·licitar, a més, qualsevol documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.
En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionable.
Documents relacionats amb el tràmit:
Termini màxim
- Per les despeses subvencionables de l'any 2024;
El termini per presentar les sol·licituds és del 3 de gener al 3 de febrer de 2025, ambdós inclosos.
- Per les despeses subvencionables de l'any 2025;
El termini per presentar les sol·licituds és del 2 de gener al 2 de febrer de 2026, ambdós inclosos
Forma de presentació
La presentació d'aquest tràmit únicament es pot fer per via telemàtica, i heu d'accedir fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente.
Òrgan competent per a la tramitació
Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia
Contacte
Servei o Secció responsable
Servei d'Emprenedoria, Economia Social i Circular
Carrer Calçat 2-A (2ª planta).
Tel.: 971178900
(mthomas@dgpe.caib.es)