Un estudi elaborat pel Govern constata que la majoria dels consumidors manifesta que compra aliments de les Illes Balears amb DOP o IGP quan realment no és així
Un estudi elaborat pel Govern constata que la majoria dels consumidors manifesta que compra aliments de les Illes Balears amb DOP o IGP quan realment no és així
La Direcció General de Qualitat Agroalimentària i Producte Local ha analitzat el consum a l’illa de Mallorca del formatge Mahón-Menorca i la sobrassada, ensaïmada, oli, oliva i ametlla de Mallorca
05 setembre 2024La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, a través de la Direcció General de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, ha publicat les dades de la quinta i darrera part de l'Estudi del consum dels aliments amb DOP/IGP a l'illa de Mallorca. El principal objectiu d'aquest document és conèixer l'actitud dels consumidors amb relació als aliments de les Illes Balears amb Denominació d'Origen Protegida (DOP) i Indicació Geogràfica Protegida (IGP), així com analitzar el grau i la freqüència de consum d'aquests aliments, el perfil dels consumidors i l'evolució del comportament del consumidor respecte de l'estudi fet els anys 2016 i 2018. El treball de camp s'ha duit a terme a diferents parts de Mallorca i s'han entrevistat un total de 1.019 persones residents a l'illa d'entre 25 i 65 anys (un 79,98% dones i un 20,02% homes).
Una de les dades principals que se n’extreu és que el nombre de persones que manifesten que compren aliments DOP/IGP de les Illes Balears s’ha incrementat en relació amb l’any 2018 i 2016. Així, l’ensaïmada de Mallorca (89,2%), el formatge Mahón-Menorca (87,4%) i la sobrassada de Mallorca (79,5%) són els aliments que més diuen que compren els residents a Mallorca. Analitzant les dades, a més, es pot afirmar que la compra d’aliments DOP/IGP en general és ocasional, d’una vegada al mes o menys, excepte en el formatge Mahón-Menorca, en què la majoria (més del 61%) el compren cada setmana.
En aquest sentit, el director general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, Joan Llabrés, ha assenyalat que «encara que el nombre de persones que manifesten comprar aliments registrats sota la DOP o IGP s'ha incrementat de manera considerable des de 2016, les dades de comercialització ens duen a pensar que s'estan adquirint productes de marques que no estan protegides».
Pel que fa al formatge Mahón-Menorca, un 87,4% de les persones assenyalen que en compren, augmentant de manera considerable en relació amb els anys anteriors. A més, el seu consum és bastant freqüent, ja que la majoria (més del 61%) en compra cada setmana. Les persones nascudes a les Illes Balears són les que més en consumeixen.
Respecte a la sobrassada de Mallorca, un 79,5% de les persones assegura comprar-la, sobretot, els consumidors de Palma per damunt dels residents a la Part Forana.
Un 89,2% manifesta que compra ensaïmada de Mallorca, i les dones serien les principals consumidores, però, d'acord amb les dades de comercialització de la IGP Ensaïmada de Mallorca, es pot concloure que la majoria dels compradors considera que totes les ensaïmades que es venen a Mallorca són ensaïmada de Mallorca quan realment no és així.
Quant al consum d'oli de Mallorca, un 67,0% de les persones en compren. Les dades de l'estudi mostren que les persones de menys de 46 anys i nascudes a les Illes Balears són més consumidores d'oli de Mallorca, així com les que viuen a la Part Forana. Pel que respecta al consum d'oliva de Mallorca, l'enquesta detalla que un 67,5% compra oliva de Mallorca i que són els consumidors menors de 46 anys els principals demandants.
També s'ha vist incrementat el consum d'ametlla de Mallorca, un 60,3% el 2023 (l'any 2018 era un 20,5%). Les persones amb més de 45 anys i que compren al mercat són les més consumidores d'aquest aliment.
Una vegada més, tant en el cas d'oli i oliva de Mallorca com en el de l'ametlla de Mallorca, les dades de comercialització no coincideixen amb la percepció de compra dels consumidors. «Gràcies a aquests estudis podem concloure que el consumidor aprecia els aliments de les Illes Balears i que està disposat a comprar-los i a incorporar-los en el seu dia a dia. Aquestes enquestes ens demostren que s'ha de fer més feina, tant per part de les administracions com per part dels productors, perquè el consumidor pugui diferenciar un producte amb DOP o IGP d'un que no ho és», conclou Joan Llabrés.
Documentació relacionada
Data d'actualització: 11 novembre 2024
Comparteix