avisoCookies

Visualització del menú

Selector d'idioma

caes
|


Visualització del menú

Ruta de navegació

Torna

Publicador de continguts

Certificat de nivell C2

Certificat de nivell C2

Objectiu general

L’examinand de nivell C2 ha de ser capaç de comprendre sense gens d’esforç pràcticament tot el que llegeix o escolta. Ha de poder resumir informació procedent de diferents fonts orals o escrites, reconstruir fets i arguments i presentar-los d’una manera coherent. Així mateix, ha de poder expressar-se espontàniament amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes.

Per poder comunicar-se amb èxit en català, la persona que opti al certificat C2 ha de tenir els mateixos coneixements dels referents i dels comportaments socioculturals que es descriuen en el nivell C1.

L’examinand ha de ser conscient de la variació lingüística i dels diferents nivells de formalitat, i tenir el coneixement i les habilitats bàsiques per tractar la dimensió social de la llengua. Per exemple, ha de poder utilitzar la llengua de manera flexible i efectiva, inclosos els usos emocionals, al·lusius i humorístics; ha de tenir un gran domini d’expressions idiomàtiques i col·loquials, i ha de poder discriminar els nivells connotatius del significat.

L’examinand també ha de dominar els continguts inclosos en els nivells anteriors.

Objectius específics

L’examinand ha de poder:

Comprensió oral

  • Comprendre sense cap dificultat qualsevol tipus de producció oral cara a cara o emesa pels mitjans de comunicació, encara que la velocitat de parla sigui ràpida.
  • Comprendre qualsevol discurs, fins i tot quan es tracta de temes especialitzats o abstractes, a condició de poder habituar-se a un registre o accent no estàndard.
  • Identificar la varietat o les varietats del discurs (geogràfica, social, argot, etc.) i el registre (el nivell de formalitat, el grau d’especificitat, etc.).
  • Comprendre la intenció i el propòsit comunicatius, i copsar el to del discurs (agressivitat, ironia, humor, sarcasme, etc.).
  • Reconèixer una àmplia gamma d’expressions idiomàtiques i col·loquials, i apreciar els canvis de registre.
  • Entendre les pressuposicions, els sobreentesos, allò que no es diu explícitament (ambigüitats, dobles sentits, el·lipsis, etc.).
  • Seguir sense cap problema interaccions complexes entre interlocutors experimentats (nadius o no) en debats de grup, fins i tot quan els temes no li són familiars.
  • Seguir sense cap problema converses transaccionals entre interlocutors experimentats (negociacions de vendes, reclamacions amb implicacions legals, etc.).
  • Comprendre sense cap problema conferències o exposicions especialitzades, discussions i debats en què apareixen terminologia poc familiar, expressions col·loquials...
  • Comprendre una àmplia gamma de material enregistrat i retransmès, inclosos els usos no estàndards de la llengua (lletres de cançons, per exemple).

Comprensió lectora

  • Llegir, comprendre i interpretar de manera crítica qualsevol mena d’escrit, incloent-hi texts abstractes, estructuralment o lingüísticament complexos o molt rics en expressions col·loquials (manuals, articles d’especialitat, obres literàries...).
  • Identificar la varietat o les varietats del text (geogràfica, social, argot, etc.) i el registre (el nivell de formalitat, el grau d’especificitat, etc.).
  • Copsar el to del text (agressivitat, ironia, humor, sarcasme, etc.).
  • Comprendre el text amb profunditat: identificar la rellevància relativa de cada informació, integrar-la en estructures textuals i jeràrquiques, etc.
  • Comprendre sense problemes una àmplia gamma de texts de caràcter literari (poemes, contes, novel·les, teatre...) i no literari, i apreciar-ne les diferències subtils d’estil i el sentit, tan implícit com explícit.
  • Entendre les pressuposicions, els sobreentesos, allò que no es diu explícitament (ambigüitats, dobles sentits, el·lipsis...).
  • Comprendre amb detall instruccions públiques llargues i complexes sobre qualsevol procediment, relacionat o no amb la seva especialitat.

Domini pràctic del sistema lingüístic

Demostrar un domini del sistema lingüístic suficient per assolir els objectius que es descriuen en els apartats de: comprensió oral, comprensió lectora, expressió i interacció escrites, i expressió i interacció orals.

Expressió i interacció escrites

  •  Escriure texts clars, fluids, ben estructurats i amb un estil adequat sobre una gran varietat de temes generals, acadèmics, professionals, de lleure... sense haver de restringir el que vol dir.
  • Produir escrits complexos que presentin una argumentació o una apreciació crítica.
  • Mostrar una gran flexibilitat a l’hora de reformular idees sota fórmules lingüístiques diferents, que li permetin transmetre amb precisió matisos subtils de significat.
  • Produir documents com articles complexos, ressenyes d’obres professionals o literàries, notes de premsa, editorials, texts de divulgació científica, discursos i parlaments, etc.
  • Interactuar per escrit: per exemple, ha de poder resumir informació procedent de diferents fonts, reconstruir arguments i consideracions i presentar d’una manera coherent el resultat general.

Els texts escrits que elabori han de respondre a les característiques següents:

  • Adequació: s’hi ha re reflectir el domini d’una gran varietat d’aspectes lingüístics per expressar-se clarament i en un estil apropiat, segons el destinatari.
  • Coherència: els punts de vista s’hi han de defensar de manera elaborada, amb idees complementàries, justificacions i exemples pertinents, per arribar a una conclusió apropiada.
  • Cohesió: l’examinand ha d’utilitzar de manera apropiada estructures organitzatives variades i dominar les articulacions gramaticals.
  • Repertori: l’examinand ha de utilitzar el lèxic de manera precisa i adequada i ha de dominar els recursos lingüístics.
  • Correcció: els texts no contenen faltes d’ortografia.

​​​​​​​

Expressió i interacció orals

  • Expressar-se de manera extensa i espontània amb fluïdesa natural (evita i corregeix les dificultats d’una manera gairebé imperceptible).
  • Presentar una descripció o una argumentació d’una manera planera i fluida en un estil adequat al context i amb una estructura lògica i eficaç.
  • Presentar temes complexos amb seguretat davant un públic que desconeix el tema, i estructurar i adaptar l’exposició amb flexibilitat per respondre a les necessitats de l’audiència.
  • Expressar amb precisió matisos subtils de significat utilitzant una gamma extensa d’estratègies.
  • Conversar de manera còmoda i apropiada, sense cap limitació lingüística, en qualsevol situació de la vida personal, social i professional.
  • Interactuar amb facilitat i habilitat, i captar i utilitzar els missatges no verbals i d’entonació sense un esforç aparent.
  • Defensar la seva posició en discussions formals sobre qüestions complexes, amb arguments articulats i persuasius.
  • En una entrevista, interactuar amb autoritat i fluïdesa, sigui com a entrevistador o com a entrevistat.
  • Produir els texts orals que s’especifiquen en els nivells anteriors i qualsevol altre.

Els texts orals que elabori han de respondre a les característiques següents:

  • Adequació: l’examinand s’expressa extensament i espontàniament amb fluïdesa natural, i evita i corregeix les dificultats d’una manera tan discreta que l’interlocutor o l’oient difícilment se n’adona.
  • Coherència: s’hi presenten temes complexos amb seguretat davant un públic que els desconeix, i l’exposició s’estructura i s’adapta a les necessitats d’aquesta audiència.
  • Cohesió: s’hi reflecteix un control dels recursos discursius i morfosintàctics propis d’un usuari experimentat.
  • Correcció: tots els sons catalans es pronuncien correctament, gairebé sense interferència d’altres llengües.

En l’expressió i la interacció, tant oral com escrita, l’examinand de nivell C2 ha de poder:

  • Fer descripcions clares, elaborades i sovint notables.
  • Narrar de manera ben estructurada una història o experiència real o imaginària amb un estil segur, personal, natural i apropiat al gènere adoptat.
  • Elaborar comentaris que expliquin, il·lustrin o critiquin el sentit d’una obra literària o d’un assaig.
  • Elaborar texts instructius sobre qualsevol tema, concret o abstracte, amb adequació a qualsevol situació, sigui qui sigui el receptor.
  • Argumentar de manera clara i convincent, amb l’ajuda, si cal, d’arguments secundaris, de justificacions i d’exemples.
  • Explicar qualsevol tema de caràcter personal o general, amb una estructura lògica i eficaç.

Pel que fa al repertori lèxic, l’examinand de C2:

  • Ha de dominar un vocabulari molt ampli per poder formular de manera precisa el seu pensament, sense donar cap senyal d’haver de limitar el que vol expressar.
  • Ha de dominar les expressions idiomàtiques i els mots col·loquials.
  • Ha d’incorporar al seu discurs bona part de les locucions, els refranys i les frases fetes.
  • Ha de conèixer i usar els neologismes més habituals que s’incorporen a la llengua.

Estructura i valoració de la prova C2

C2. Estructura i valoració de la prova

Àrea 1

Comprensió oral

Exercici 1

25 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

80 min

Exercici 2

25 punts

Comprensió lectora

Exercici 3

25 punts

Exercici 4

25 punts

Àrea 2

Domini pràctic del sistema lingüístic

30 preguntes

100 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts (18 encerts)

40 min

Àrea 3

Expressió i interacció escrites

Exercici 1

Text de 250 paraules

40 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

120 min

Exercici 2

Text de 300 paraules

60 punts

Àrea 4

Expressió i interacció orals

Exercici 1

Lectura

20 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

30 min

Exercici 2

Interacció

20 punts

Exercici 3

Intervenció individual

60 punts

 

Material i recursos

Nivell superior C2 . Curs de llengua catalana. Editorial Castellnou, 2022. [recomanat per l’IEB]

PELC. Programa d’Ensenyament de la Llengua catalana de l’IEB

 

Documentació relacionada​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Comparteix​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​