Certificat de nivell C2
Objectiu general
L’examinand de nivell C2 ha de ser capaç de comprendre sense gens d’esforç pràcticament tot el que llegeix o escolta. Ha de poder resumir informació procedent de diferents fonts orals o escrites, reconstruir fets i arguments i presentar-los d’una manera coherent. Així mateix, ha de poder expressar-se espontàniament amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes.
Per poder comunicar-se amb èxit en català, la persona que opti al certificat C2 ha de tenir els mateixos coneixements dels referents i dels comportaments socioculturals que es descriuen en el nivell C1.
L’examinand ha de ser conscient de la variació lingüística i dels diferents nivells de formalitat, i tenir el coneixement i les habilitats bàsiques per tractar la dimensió social de la llengua. Per exemple, ha de poder utilitzar la llengua de manera flexible i efectiva, inclosos els usos emocionals, al·lusius i humorístics; ha de tenir un gran domini d’expressions idiomàtiques i col·loquials, i ha de poder discriminar els nivells connotatius del significat.
L’examinand també ha de dominar els continguts inclosos en els nivells anteriors.
Objectius específics
L’examinand ha de poder:
Comprensió oral |
|
Comprensió lectora |
|
Domini pràctic del sistema lingüístic |
Demostrar un domini del sistema lingüístic suficient per assolir els objectius que es descriuen en els apartats de: comprensió oral, comprensió lectora, expressió i interacció escrites, i expressió i interacció orals. |
Expressió i interacció escrites |
Els texts escrits que elabori han de respondre a les característiques següents:
|
Expressió i interacció orals |
Els texts orals que elabori han de respondre a les característiques següents:
|
En l’expressió i la interacció, tant oral com escrita, l’examinand de nivell C2 ha de poder:
- Fer descripcions clares, elaborades i sovint notables.
- Narrar de manera ben estructurada una història o experiència real o imaginària amb un estil segur, personal, natural i apropiat al gènere adoptat.
- Elaborar comentaris que expliquin, il·lustrin o critiquin el sentit d’una obra literària o d’un assaig.
- Elaborar texts instructius sobre qualsevol tema, concret o abstracte, amb adequació a qualsevol situació, sigui qui sigui el receptor.
- Argumentar de manera clara i convincent, amb l’ajuda, si cal, d’arguments secundaris, de justificacions i d’exemples.
- Explicar qualsevol tema de caràcter personal o general, amb una estructura lògica i eficaç.
Pel que fa al repertori lèxic, l’examinand de C2:
- Ha de dominar un vocabulari molt ampli per poder formular de manera precisa el seu pensament, sense donar cap senyal d’haver de limitar el que vol expressar.
- Ha de dominar les expressions idiomàtiques i els mots col·loquials.
- Ha d’incorporar al seu discurs bona part de les locucions, els refranys i les frases fetes.
- Ha de conèixer i usar els neologismes més habituals que s’incorporen a la llengua.
Estructura i valoració de la prova C2
C2. Estructura i valoració de la prova |
||||||
Àrea 1 |
Comprensió oral |
Exercici 1 |
25 punts |
Total de l’àrea: 100 punts Mínim per superar l’àrea: 60 punts |
80 min |
|
Exercici 2 |
25 punts |
|||||
Comprensió lectora |
Exercici 3 |
25 punts |
||||
Exercici 4 |
25 punts |
|||||
Àrea 2 |
Domini pràctic del sistema lingüístic |
30 preguntes |
100 punts |
Total de l’àrea: 100 punts Mínim per superar l’àrea: 60 punts (18 encerts) |
40 min |
|
Àrea 3 |
Expressió i interacció escrites |
Exercici 1 |
Text de 250 paraules |
40 punts |
Total de l’àrea: 100 punts Mínim per superar l’àrea: 60 punts |
120 min |
Exercici 2 |
Text de 300 paraules |
60 punts |
||||
Àrea 4 |
Expressió i interacció orals |
Exercici 1 |
Lectura |
20 punts |
Total de l’àrea: 100 punts Mínim per superar l’àrea: 60 punts |
30 min |
Exercici 2 |
Interacció |
20 punts |
||||
Exercici 3 |
Intervenció individual |
60 punts |
Material i recursos
Nivell superior C2 . Curs de llengua catalana. Editorial Castellnou, 2022. [recomanat per l’IEB]
PELC. Programa d’Ensenyament de la Llengua catalana de l’IEB
Documentació relacionada
Comparteix