avisoCookies

Visualització del menú

Selector d'idioma

caes
|


Visualització del menú

Ruta de navegació

Torna

Publicador de continguts

Certificat de nivell B2

Certificat de nivell B2

Objectiu general

L’examinand de nivell B2 ha de ser capaç de comprendre les idees principals i secundàries de texts complexos sobre temes tant concrets com abstractes, incloses discussions tècniques en el camp de l’especialització professional. També ha de poder expressar-se amb un grau de fluïdesa i d’espontaneïtat que ha de fer possible la interacció habitual i sense tensió amb parlants experimentats. 

L’examinand ha de saber produir texts clars i detallats en una àmplia gamma de temes, i expressar un punt de vista sobre una qüestió.

Així mateix, ha de ser conscient dels diferents nivells de formalitat i tenir les habilitats bàsiques per tractar la dimensió social de la llengua: ha de poder expressar-se en un registre formal o informal adequat a la situació, i ha de poder establir qualsevol contacte social utilitzant les fórmules de cortesia més habituals.

L’examinand també ha de dominar els continguts inclosos en els nivells anteriors.

Objectius específics

L’examinand ha de poder:

Comprensió oral

  • Comprendre intervencions d’una certa durada i complexes a condició que el tema sigui relativament familiar i que estigui ben estructurat.
  • Comprendre el llenguatge oral estàndard o col·loquial, cara a cara o vehiculat a través de mitjans de comunicació, sobre temes relacionats amb la vida personal, social, acadèmica o professional.
  • Comprendre i destriar les idees principals de les secundàries d’una intervenció lingüísticament complexa, sobre temes concrets o abstractes, incloses les discussions tècniques de la seva especialitat.
  • Seguir converses informals i formals (exposició i confrontació d’opinions, experiències, etc.).
  • Seguir converses transaccionals cara a cara (lloguer de béns immobles, reclamació d’indemnitzacions, etc.).

  • Comprendre les idees principals, l’estructura i els canvis de tema de discursos monogestionats (conferències, discursos, ponències i altres tipus d’exposicions acadèmiques i professionals complexes), a condició que el tema sigui familiar i que la presentació sigui senzilla i clara.
  • Comprendre la majoria de les notícies i programes d’actualitat emesos tant per ràdio com per televisió, així com la majoria de pel·lícules en registre estàndard.

Comprensió lectora

  • Comprendre un text amb un alt grau d’autonomia i posseir un vocabulari de lectura ampli i actiu, tot i que pot tenir alguna dificultat de comprensió amb les expressions poc freqüents.
  • Comprendre articles i informes sobre temes contemporanis en què els autors adopten i defensen un determinat punt de vista.
  • Comprendre prosa literària contemporània i poesia senzilla, sempre que pugui tornar a llegir les parts que no li han quedat clares.
  • Comprendre correspondència (cartes, missatges electrònics, etc.) relacionada amb la seva especialitat i copsar-ne la informació essencial.
  • Localitzar, mitjançant una lectura ràpida, els detalls importants de texts llargs i complexos (guia de viatge, butlletí oficial, enciclopèdia, manual d’instruccions, etc.).
  • Comprendre ressenyes de pel·lícules, llibres, obres teatrals, treballs acadèmics, etc.
  • Comprendre instruccions llargues i complexes relacionades amb el seu camp d’especialitat o amb la vida quotidiana, sempre que pugui tornar a llegir els fragments que no li han quedat clars.
  • Comprendre gairebé qualsevol instrucció pública (normes, prescripcions, prohibicions, restriccions...).

Domini pràctic del sistema lingüístic

  • Demostrar un domini del sistema lingüístic suficient per assolir els objectius que es descriuen en els apartats de: comprensió oral, comprensió lectora, expressió i interacció escrites, i expressió i interacció orals.

Expressió i interacció escrites

  • Escriure texts clars i detallats sobre una àmplia gamma de temes relatius als seus interessos o al seu camp de coneixement, i ha de poder sintetitzar i avaluar la informació i els arguments procedents de fonts diverses.
  • Produir documents personals (cartes i missatges electrònics personals, informes en format convencional estàndard sobre temes d’interès personal o professional, etc.), documents produïts en qualitat de ciutadà (carta formal, carta al director, sol·licitud, currículum, article d’opinió, ressenya d’una pel·lícula, d’un llibre, d’una obra de teatre, etc.) i documents professionals i
  • comercials (demanda de treball, correspondència comercial, manual d’instruccions, notícia, etc.).
  • Interactuar per escrit, per exemple, responent una carta formal rebuda.

Els texts escrits que elabori han de respondre a les característiques següents:

  • Adequació: s’hi han d’usar diferents registres segons les circumstàncies.
  • Coherència: han de ser texts clars sobre temes més o menys complexos, en què es destaquin les idees principals per arribar a una conclusió apropiada.
  • Cohesió: s’hi ha de reflectir un bon domini gramatical, ha d’estar ben puntuat, ha de tenir oracions d’estructura simple i d’estructura complexa, etc.
  • Correcció: l’ortografia ha de ser relativament correcta, encara que hi pot haver algun error no sistemàtic.

Expressió i interacció orals

  • Expressar-se oralment amb claredat, fluïdesa i espontaneïtat sense gaire esforç, sobre temes personals o de la seva especialitat.
  • Utilitzar la llengua amb fluïdesa, correcció i eficàcia quan intercanvia informació sobre temes d’ordre general, educatiu, professional i relatius al temps lliure.
  • Comprendre el que se li diu en registre estàndard o col·loquial.
  • Intervenir activament en una conversa de certa durada en contexts familiars, presentant i defensant les seves opinions i transmetent diferents graus d’emoció.
  • Participar activament en discussions formals, habituals o no, i argumentar amb convicció sobre temes complexos.
  • Mantenir una negociació per tal de solucionar una situació conflictiva (una multa immerescuda, la reclamació d’una indemnització, un problema amb un client...).
  • Conduir una entrevista amb eficàcia i fluïdesa, o respondre de la mateixa manera quan és entrevistat.
  • Produir texts orals com ara intervencions en debats o taules rodones, i qualsevol altre relacionat amb les situacions descrites en els apartats anteriors.

Els texts orals que elabori han de respondre a les característiques següents:

  • Adequació: l’examinand ha de fer-se entendre amb fluïdesa prou constant, encara que pot haver de fer algunes pauses breus, especialment en intervencions llargues; sap utilitzar un grau de formalitat adaptat a les circumstàncies.
  • Coherència: ha de poder presentar temes complexos amb prou seguretat.
  • Cohesió: ha de demostrar un grau relativament alt de domini gramatical, tot i que encara pot cometre equivocacions ocasionals que no provoquen malentesos.
  • Correcció: ha de pronunciar correctament gairebé tots els sons catalans, amb els emmudiments, les sonoritzacions i les assimilacions pertinents.

En l’expressió i la interacció, tant oral com escrita, l’examinand de nivell B2 ha de poder:

  • Descriure, de manera clara, detallada i ben estructurada, objectes, persones, fets i sentiments relacionats amb la seva àrea d’interès.
  • Narrar qualsevol història o experiència real o imaginària, alternant convenientment tots els temps verbals.
  • Elaborar texts instructius sobre temes relacionats amb la seva feina o el seu entorn.
  • Argumentar a favor o en contra d’una opinió determinada.
  • Explicar fets d’interès personal o general per mostrar-los objectivament i oferir-ne el seu punt de vista, amb una estructura lògica.
  • Utilitzar, amb un grau considerable de precisió, un repertori ampli de paraules a fi d’expressar l’essencial del que vol dir, tant sobre temes relatius a la seva especialitat com sobre temes més generals. En algun moment puntual, pot ajudar-se de circumloquis o paràfrasis per dissimular alguna mancança de lèxic o d’estructura.​​​​​​​​​​​​​

Estructura i valoració de la prova

Per acreditar el nivell B2 de llengua catalana s’ha de superar una prova que consta de quatre àrees: àrea 1 (comprensió oral i comprensió lectora), àrea 2 (domini pràctic del sistema lingüístic), àrea 3 (expressió i interacció escrites) i àrea 4 (expressió i interacció orals).

Per superar la prova de nivell B2, els examinands han d’obtenir com a mínim un 60 % de la puntuació de cada àrea.

​​​

Nivell B2. Estructura i valoració de la prova

Àrea 1

Comprensió oral

Exercici 1

25 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

30 min

Exercici 2

25 punts

Comprensió lectora

Exercici 3

25 punts

30 min

Exercici 4

25 punts

Àrea 2

Domini pràctic del sistema lingüístic

30 preguntes

100 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts (18 encerts)

30 min

Àrea 3

Expressió i interacció escrites

Exercici 1

Text de 120 paraules

40 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

80 min

Exercici 2

Text de 180 paraules

60 punts

àrea 4

Expressió i interacció orals

Exercici 1

Interacció

40 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

20 min

 

Material i recursos

— Nivell intermedi. Curs de llengua catalana B2. Editorial Castellnou, 2017. [recomanat per l’IEB]

Alemany, E. [et al.]. Nou nivell intermedi (1,2 i 3). Editorial Castellnou, 2018.

Vilagrasa i Grandia, A. A punt. Curs de català. Llibre de l’alumne, 4 (B2). Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2021. [recomanat per l’IEB]

Vilagrasa i Grandia, A. A punt. Curs de català. Llibre d’exercicis, 4 (B2). Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2021. [recomanat per l’IEB]

PELC. Programa d’Ensenyament de la Llengua catalana de l’IEB​​​​​​​

Documentació relacionada​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Comparteix​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​