avisoCookies

Visualització del menú

Selector d'idioma

caes
|


Visualització del menú

Ruta de navegació

Torna

Publicador de continguts

Certificat de nivell B1

Certificat de nivell B1

Objectiu general

L’examinand de nivell B1 ha de poder fer front a la major part de situacions comunicatives bàsiques i quotidianes, i produir i descodificar texts sobre temes que li són familiars o d’interès personal.

Així mateix, ha de tenir coneixements bàsics dels referents i dels comportaments socioculturals més rellevants dels territoris de parla catalana, tant de l’organització social com de les relacions interpersonals. També ha de ser conscient dels diferents nivells de formalitat i tenir les habilitats bàsiques per tractar la dimensió social de la llengua (per exemple, ha de ser conscient de les normes de cortesia més importants: tractar el destinatari de tu o de vostè...).

L’examinand també ha de dominar els continguts inclosos en els nivells anteriors.

Objectius específics

L’examinand ha de poder:

Comprensió oral

  • Comprendre les idees principals d’un discurs clar i en llenguatge estàndard sobre temes familiars, que es poden trobar a la feina, a l’escola, en el lleure, etc.
  • Comprendre les idees principals, i fins i tot algun detall específic, d’un discurs d’una certa durada sobre temes de la vida quotidiana, sempre que l’articulació sigui clara, l’accent familiar i el llenguatge neutre, no excessivament marcat per dialectalismes.
  • Seguir converses transaccionals cara a cara (tràmits administratius senzills, canvis i devolucions, sol·licitud de serveis, queixes, etc.) en establiments comercials i hotelers, agències de viatges, etc.
  • Comprendre informacions tècniques senzilles.
  • Comprendre la idea principal de molts programes de ràdio i televisió sobre assumptes actuals i d’interès personal o professional, si l’articulació és relativament lenta i clara (butlletins informatius o meteorològics, entrevistes, conferències breus, telenotícies, etc.).

Comprensió lectora

  • Comprendre textos sobre temes relacionats amb la seva especialitat i els seus interessos, sempre que el llenguatge sigui quotidià i estàndard.
  • Comprendre la descripció de fets, sentiments i desitjos en textos de caràcter personal.
  • Comprendre els principals tipus de documents d’ús habitual sobre temes corrents (cartes personals senzilles i breus, sol·licituds d’informació, comandes, missatges electrònics, etc.).
  • Comprendre el contingut de cartes formals bàsiques (informació bancària, confirmacions de reserva, etc.).
  • Comprendre la informació rellevant d’escrits quotidians, com ara cartes al director, prospectes, catàlegs i documents oficials breus.
  • Identificar les conclusions principals de textos argumentatius d’estructura clara.
  • Extreure informació pràctica sobre temes quotidians d’articles de diari, de revistes, de guies de viatges, etc.
  • Comprendre receptes de cuina o instruccions d’ús d’aparells si són senzilles i estan redactades amb claredat.

Domini pràctic del sistema lingüístic

  • Demostrar un domini del sistema lingüístic suficient per assolir els objectius que es descriuen en els apartats de: comprensió oral, comprensió lectora, expressió i interacció escrites, i expressió i interacció orals.

 

Expressió i interacció escrites

  • Escriure texts senzills sobre temes familiars o d’interès personal, amb un ús suficient de les estructures organitzatives i dels mecanismes de cohesió.
  • Produir documents personals (cartes i missatges electrònics personals no excessivament llargs, diari personal, etc.), documents produïts en qualitat de ciutadà (reclamacions, ressenyes senzilles i breus, publicacions en webs, blogs o xarxes socials, etc.) i documents professionals i comercials (full d’instruccions breu i senzill, oferiment de serveis professionals, etc.).
  • Interactuar per escrit, per exemple, responent una carta personal rebuda.

Els texts escrits han de respondre a les característiques següents:

  • Adequació: s’hi han de reflectir les convencions més bàsiques d’organització textual.
  • Coherència: han de ser texts senzills, clars i intel·ligibles, que segueixin les convencions de la composició; han de poder tractar sobre temes més o menys complexos, propers al camp de coneixement més immediat de l’examinand.
  • Cohesió: s’hi ha d’usar un nombre suficient d’articulacions gramaticals, bona part dels connectors més freqüents per enllaçar frases senzilles, els temps verbals i el mode de manera adequada i els mecanismes bàsics de referència; el text ha d’estar bastant ben puntuat i s’hi han de començar a incorporar oracions d’estructura complexa.
  • Correcció: l’ortografia ha de ser prou correcta, tot i que es pot cometre algun error, que pot ser sistemàtic.

Expressió i interacció orals

  • Comunicar-se de forma senzilla i coherent sobre temes que li són familiars o d’interès personal.
  • Connectar frases de manera senzilla per tal de descriure experiències i fets, o explicar opinions i projectes de manera breu.
  • Expressar-se amb una certa espontaneïtat i participar en una conversa sobre temes relatius a la vida quotidiana (família, aficions, feina, viatges...), i fer front a la major part de les situacions susceptibles de produir-se en el curs d’una conversa, tot i que a vegades hagi de demanar que li repeteixin certes paraules o expressions.
  • Fer que s’entenguin les seves opinions i reaccions per trobar una solució a un problema o a les qüestions pràctiques més immediates (on anar, què fer, com
  • organitzar un esdeveniment...).
  • Expressar les seves idees sobre temes abstractes o culturals, com ara la música o el cinema, i comparar i contrastar alternatives (discutir sobre què fer, on anar, etc.).
  • Prendre part en discussions formals habituals sobre temes relacionats amb la seva especialitat quan el llenguatge s’articula en un registre estàndard i d’una manera clara.
  • Fer front a situacions poc habituals en botigues, oficines de correus, entitats bancàries, etc. (per exemple, retornar una compra defectuosa, formular una queixa o fer una reclamació).
  • Explicar amb detall un succés fortuït, com un accident, i explicar l’argument d’un llibre o d’una pel·lícula.
  • Expressar sentiments (sorpresa, alegria, tristesa, curiositat, indiferència...) i reaccionar-hi.
  • Proporcionar informacions concretes exigides en una entrevista o consulta (per exemple, descriure símptomes d’una malaltia a un metge), tot i que amb una precisió limitada.
  • Fer front a la majoria de situacions comunicatives que apareixen en una zona on es parla la llengua d’aprenentatge.
  • Produir texts orals com ara missatges per megafonia, presentacions breus d’un personatge o d’un acte públic... i qualsevol altre relacionat amb les situacions descrites en els apartats anteriors.

Els texts orals han de respondre a les característiques següents:

  • Adequació: l’examinand ha d’expressar-se amb fluïdesa relativa, amb expressions molt breus, encara que les pauses, els falsos inicis i les reformulacions siguin evidents.
  • Coherència: ha de poder enllaçar una sèrie d’elements curts i senzills per formar una seqüència d’idees relacionades.
  • Cohesió: ha de dominar un nombre suficient d’articulacions gramaticals, usar bona part dels connectors més freqüents i començar a incorporar oracions d’estructura complexa.
  • Correcció: la pronunciació ha se ser clarament intel·ligible, encara que es produeixin errors de pronunciació ocasionalment que no dificulten la comprensió del missatge.

 

En l’expressió i la interacció, tant oral com escrita, l’examinand de nivell B1 ha de poder:

  • Descriure, de manera senzilla però detallada i ben estructurada, objectes, persones i llocs propers, un esdeveniment, un viatge, experiències, sentiments, etc.
  • Narrar, de manera senzilla i ben estructurada, una història real o imaginària.
  • Elaborar texts instructius en segona persona, sobre temes senzills relacionats amb la seva feina o el seu entorn més immediat.
  • Argumentar, mitjançant texts breus i senzills, a favor o en contra d’una opinió determinada.
  • Explicar temes d’interès general, amb una estructura senzilla però lògica.
  • Mostrar un bon domini del vocabulari elemental i ajudar-se de circumloquis per referir-se a temes relatius a la seva vida quotidiana.

Estructura i valoració de la prova

Per acreditar el nivell B1 de llengua catalana s’ha de superar una prova que consta de quatre àrees: àrea 1 (comprensió oral i comprensió lectora), àrea 2 (domini pràctic del sistema lingüístic), àrea 3 (expressió i interacció escrites) i àrea 4 (expressió i interacció orals).

Per superar la prova de nivell B1, els examinands han d’obtenir com a mínim un 60 % de la puntuació de cada àrea.

Nivell B1. Estructura i valoració de la prova

Àrea 1

Comprensió oral

Exercici 1

25 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

30 min

Exercici 2

25 punts

Comprensió lectora

Exercici 3

25 punts

30 min

Exercici 4

25 punts

Àrea 2

Domini pràctic

del sistema lingüístic

30 preguntes

Ortografia, morfosintaxi i lèxic

100 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts (18 encerts)

30 min

Àrea 3

Expressió i interacció escrites

Exercici 1

Text de 100 paraules

40 punts

Total de l’àrea: Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

60 min

Exercici 2

Text de 150 paraules

60 punts

Àrea 4

Expressió i interacció orals

Exercici 1

Presentació

20 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

20 min

 

Consultau el model de prova de nivell B1 en el document que hi ha al final de la pàgina.

Material

Bernadó, C. [et al.]. Au idò B1. Català per a adults: edició per a les Illes Balears. Editorial Barcanova, 2020 [recomanat per l’IEB]

Vilagrasa i Grandia, A. A punt. Curs de català. Llibre de l’alumne, 3 (B1). Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2020. [recomanat per l’IEB]

Vilagrasa i Grandia, A. A punt. Curs de català. Llibre d’exercicis, 3 (B1). Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2020. [recomanat per l’IE

Documentació relacionada​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Comparteix​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​