Objectiu general
L’examinand de nivell B1 ha de poder fer front a la major part de situacions comunicatives bàsiques i quotidianes, i produir i descodificar texts sobre temes que li són familiars o d’interès personal.
Així mateix, ha de tenir coneixements bàsics dels referents i dels comportaments socioculturals més rellevants dels territoris de parla catalana, tant de l’organització social com de les relacions interpersonals. També ha de ser conscient dels diferents nivells de formalitat i tenir les habilitats bàsiques per tractar la dimensió social de la llengua (per exemple, ha de ser conscient de les normes de cortesia més importants: tractar el destinatari de tu o de vostè...).
L’examinand també ha de dominar els continguts inclosos en els nivells anteriors.
Objectius específics
L’examinand ha de poder:
Comprensió oral |
- Comprendre les idees principals d’un discurs clar i en llenguatge estàndard sobre temes familiars, que es poden trobar a la feina, a l’escola, en el lleure, etc.
- Comprendre les idees principals, i fins i tot algun detall específic, d’un discurs d’una certa durada sobre temes de la vida quotidiana, sempre que l’articulació sigui clara, l’accent familiar i el llenguatge neutre, no excessivament marcat per dialectalismes.
- Seguir converses transaccionals cara a cara (tràmits administratius senzills, canvis i devolucions, sol·licitud de serveis, queixes, etc.) en establiments comercials i hotelers, agències de viatges, etc.
- Comprendre informacions tècniques senzilles.
- Comprendre la idea principal de molts programes de ràdio i televisió sobre assumptes actuals i d’interès personal o professional, si l’articulació és relativament lenta i clara (butlletins informatius o meteorològics, entrevistes, conferències breus, telenotícies, etc.).
|
Comprensió lectora |
- Comprendre textos sobre temes relacionats amb la seva especialitat i els seus interessos, sempre que el llenguatge sigui quotidià i estàndard.
- Comprendre la descripció de fets, sentiments i desitjos en textos de caràcter personal.
- Comprendre els principals tipus de documents d’ús habitual sobre temes corrents (cartes personals senzilles i breus, sol·licituds d’informació, comandes, missatges electrònics, etc.).
- Comprendre el contingut de cartes formals bàsiques (informació bancària, confirmacions de reserva, etc.).
- Comprendre la informació rellevant d’escrits quotidians, com ara cartes al director, prospectes, catàlegs i documents oficials breus.
- Identificar les conclusions principals de textos argumentatius d’estructura clara.
- Extreure informació pràctica sobre temes quotidians d’articles de diari, de revistes, de guies de viatges, etc.
- Comprendre receptes de cuina o instruccions d’ús d’aparells si són senzilles i estan redactades amb claredat.
|
Domini pràctic del sistema lingüístic |
- Demostrar un domini del sistema lingüístic suficient per assolir els objectius que es descriuen en els apartats de: comprensió oral, comprensió lectora, expressió i interacció escrites, i expressió i interacció orals.
|
Expressió i interacció escrites |
- Escriure texts senzills sobre temes familiars o d’interès personal, amb un ús suficient de les estructures organitzatives i dels mecanismes de cohesió.
- Produir documents personals (cartes i missatges electrònics personals no excessivament llargs, diari personal, etc.), documents produïts en qualitat de ciutadà (reclamacions, ressenyes senzilles i breus, publicacions en webs, blogs o xarxes socials, etc.) i documents professionals i comercials (full d’instruccions breu i senzill, oferiment de serveis professionals, etc.).
- Interactuar per escrit, per exemple, responent una carta personal rebuda.
Els texts escrits han de respondre a les característiques següents:
- Adequació: s’hi han de reflectir les convencions més bàsiques d’organització textual.
- Coherència: han de ser texts senzills, clars i intel·ligibles, que segueixin les convencions de la composició; han de poder tractar sobre temes més o menys complexos, propers al camp de coneixement més immediat de l’examinand.
- Cohesió: s’hi ha d’usar un nombre suficient d’articulacions gramaticals, bona part dels connectors més freqüents per enllaçar frases senzilles, els temps verbals i el mode de manera adequada i els mecanismes bàsics de referència; el text ha d’estar bastant ben puntuat i s’hi han de començar a incorporar oracions d’estructura complexa.
- Correcció: l’ortografia ha de ser prou correcta, tot i que es pot cometre algun error, que pot ser sistemàtic.
|
Expressió i interacció orals |
- Comunicar-se de forma senzilla i coherent sobre temes que li són familiars o d’interès personal.
- Connectar frases de manera senzilla per tal de descriure experiències i fets, o explicar opinions i projectes de manera breu.
- Expressar-se amb una certa espontaneïtat i participar en una conversa sobre temes relatius a la vida quotidiana (família, aficions, feina, viatges...), i fer front a la major part de les situacions susceptibles de produir-se en el curs d’una conversa, tot i que a vegades hagi de demanar que li repeteixin certes paraules o expressions.
- Fer que s’entenguin les seves opinions i reaccions per trobar una solució a un problema o a les qüestions pràctiques més immediates (on anar, què fer, com
- organitzar un esdeveniment...).
- Expressar les seves idees sobre temes abstractes o culturals, com ara la música o el cinema, i comparar i contrastar alternatives (discutir sobre què fer, on anar, etc.).
- Prendre part en discussions formals habituals sobre temes relacionats amb la seva especialitat quan el llenguatge s’articula en un registre estàndard i d’una manera clara.
- Fer front a situacions poc habituals en botigues, oficines de correus, entitats bancàries, etc. (per exemple, retornar una compra defectuosa, formular una queixa o fer una reclamació).
- Explicar amb detall un succés fortuït, com un accident, i explicar l’argument d’un llibre o d’una pel·lícula.
- Expressar sentiments (sorpresa, alegria, tristesa, curiositat, indiferència...) i reaccionar-hi.
- Proporcionar informacions concretes exigides en una entrevista o consulta (per exemple, descriure símptomes d’una malaltia a un metge), tot i que amb una precisió limitada.
- Fer front a la majoria de situacions comunicatives que apareixen en una zona on es parla la llengua d’aprenentatge.
- Produir texts orals com ara missatges per megafonia, presentacions breus d’un personatge o d’un acte públic... i qualsevol altre relacionat amb les situacions descrites en els apartats anteriors.
Els texts orals han de respondre a les característiques següents:
- Adequació: l’examinand ha d’expressar-se amb fluïdesa relativa, amb expressions molt breus, encara que les pauses, els falsos inicis i les reformulacions siguin evidents.
- Coherència: ha de poder enllaçar una sèrie d’elements curts i senzills per formar una seqüència d’idees relacionades.
- Cohesió: ha de dominar un nombre suficient d’articulacions gramaticals, usar bona part dels connectors més freqüents i començar a incorporar oracions d’estructura complexa.
- Correcció: la pronunciació ha se ser clarament intel·ligible, encara que es produeixin errors de pronunciació ocasionalment que no dificulten la comprensió del missatge.
|
En l’expressió i la interacció, tant oral com escrita, l’examinand de nivell B1 ha de poder:
- Descriure, de manera senzilla però detallada i ben estructurada, objectes, persones i llocs propers, un esdeveniment, un viatge, experiències, sentiments, etc.
- Narrar, de manera senzilla i ben estructurada, una història real o imaginària.
- Elaborar texts instructius en segona persona, sobre temes senzills relacionats amb la seva feina o el seu entorn més immediat.
- Argumentar, mitjançant texts breus i senzills, a favor o en contra d’una opinió determinada.
- Explicar temes d’interès general, amb una estructura senzilla però lògica.
- Mostrar un bon domini del vocabulari elemental i ajudar-se de circumloquis per referir-se a temes relatius a la seva vida quotidiana.
Estructura i valoració de la prova
Per acreditar el nivell B1 de llengua catalana s’ha de superar una prova que consta de quatre àrees: àrea 1 (comprensió oral i comprensió lectora), àrea 2 (domini pràctic del sistema lingüístic), àrea 3 (expressió i interacció escrites) i àrea 4 (expressió i interacció orals).
Per superar la prova de nivell B1, els examinands han d’obtenir com a mínim un 60 % de la puntuació de cada àrea.
Nivell B1. Estructura i valoració de la prova |
Àrea 1 |
Comprensió oral |
Exercici 1 |
25 punts |
Total de l’àrea: 100 punts Mínim per superar l’àrea: 60 punts |
30 min |
Exercici 2 |
25 punts |
Comprensió lectora |
Exercici 3 |
25 punts |
30 min |
Exercici 4 |
25 punts |
Àrea 2 |
Domini pràctic del sistema lingüístic |
30 preguntes |
Ortografia, morfosintaxi i lèxic |
100 punts |
Total de l’àrea: 100 punts Mínim per superar l’àrea: 60 punts (18 encerts) |
30 min |
Àrea 3 |
Expressió i interacció escrites |
Exercici 1 |
Text de 100 paraules |
40 punts |
Total de l’àrea: Total de l’àrea: 100 punts Mínim per superar l’àrea: 60 punts |
60 min |
Exercici 2 |
Text de 150 paraules |
60 punts |
Àrea 4 |
Expressió i interacció orals |
Exercici 1 |
Presentació |
20 punts |
Total de l’àrea: 100 punts Mínim per superar l’àrea: 60 punts |
20 min |
Consultau el model de prova de nivell B1 en el document que hi ha al final de la pàgina.
Material
Bernadó, C. [et al.]. Au idò B1. Català per a adults: edició per a les Illes Balears. Editorial Barcanova, 2020 [recomanat per l’IEB]
Vilagrasa i Grandia, A. A punt. Curs de català. Llibre de l’alumne, 3 (B1). Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2020. [recomanat per l’IEB]
Vilagrasa i Grandia, A. A punt. Curs de català. Llibre d’exercicis, 3 (B1). Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2020. [recomanat per l’IE