La Conselleria d'Educació i Universitats i la Universidad de Jaén presenten els resultats de la iniciativa PROCARE a Balears
La Conselleria d'Educació i Universitats i la Universidad de Jaén presenten els resultats de la iniciativa PROCARE a Balears
![Procare 02ca](https://caib.cat/webgoib/documents/20121/662424/procare-5983800ca.jpg/b3ecff11-62cc-1695-1ed0-2d4f1848ba78?t=1710435914609)
\ El programa s'ha desenvolupat en 43 centres i han participat 1.065 adolescents
La directora general de Primera Infància i Atenció a la Diversitat, Neus Riera; la directora de l’Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar, Aina Amengual, i el catedràtic de Psicologia de la Universidad de Jaén i responsable del programa Prevenció Selectiva mitjançant una intervenció transdiagnòstica per a adolescents en risc de problemes emocionals (PROCARE), Luis Joaquín García, han presentat els resultats de la iniciativa PROCARE a Balears.
Un total de 43 centres educatius públics i concertats de la comunitat autònoma de les Illes Balear s'han adherit al programa PROCARE per a avaluar l'estat de la salut i benestar emocional del seu alumnat. Hi han participat un total de 1.065 adolescents i les seves famílies, els quals van ser avaluats en la primera fase de la iniciativa. Les famílies van rebre un document informatiu sobre la salut i el benestar del seu fill/a.
Dels adolescents participants, 599 pertanyien al primer cicle d'ESO, 358 al segon cicle d'ESO, 76 a batxillerat, 13 a formació bàsica, 13 a cicles de formació professional de grau mitjà, 3 al Programa de Qualificació Inicial Específic per a Alumnes amb Discapacitat Intel·lectual (PQIE), 2 a la Unitat Específica en centre ordinari per a Alumnes amb Necessitats Educatives Especials (UEECO) i 1 a 6è d'educació primària.
Després d'aquesta primera fase, 348 adolescents es trobaven en un bon estat de salut mental i benestar emocional (32,67%), 406 presentaven factors de risc de desenvolupar problemes emocionals en el marc de la prevenció selectiva (38,12%), 137 evidenciaven factors d'alt risc en el marc de la prevenció indicada (12,86%) i 173 presentaven un trastorn mental (16,24%). Aquests últims van ser derivats a serveis de salut mental infantojuvenil. Als adolescents amb risc (PROCARE+) o alt risc (PROCARE-I+) de sofrir problemes emocionals se'ls va oferir la participació gratuïta en els tallers preventius PROCARE.
Aquests tallers consten de vuit sessions del mòdul general i cinc sessions addicionals del mòdul personalitzat a les necessitats individuals de cadascun dels participants. Dins del mòdul de medicina personalitzada, s’aborden factors de risc com les situacions de rebuig, assetjament i ciberassetjament; addiccions a videojocs i noves tecnologies; hàbits de vida saludable relacionats amb l'alimentació, la imatge corporal i el somni; situacions d'estrès tals com ecoansietat i ansietat davant els exàmens, i alta emoció expressada en les relacions filioparentales (destinat als pares i mares dels adolescents).
La implementació de la iniciativa PROCARE a les Illes Balears s'ha dut a terme gràcies al finançament del Ministeri d'Educació i Formació Professional a través del Fons Social Europeu dins del Programa de Cooperació Territorial de Salut Mental.
Aquesta iniciativa ve avalada per l'experiència de PROCARE, projecte finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació, en el qual participen un equip d'investigadors de la UJA, encapçalat per Luis Joaquín García, Lourdes Espinosa, José Antonio Muela i Mar Díaz; la investigadora de la Universitat de Miami (EUA), Jill Ehrenreich-May; un equip de la Universitat Rovira i Virgili, dirigit per la investigadora Josefa Canals, i un equip de la Universitat Miguel Hernández, liderat per l'investigador José Antonio Piqueras.
Data d'actualització: 13 desembre 2023
Comparteix