Certificat de llenguatge administratiu
1. Objectiu general
La finalitat de la prova és avaluar si l’examinand té la competència lingüística suficient per comprendre els texts administratius usuals i elaborar-los amb adequació i correcció.
2. Objectius específics
L’examinand ha de poder:
Comprensió lectora |
|
S’hi inclouen varis del tipus següent: respondre preguntes a partir d’un text, dir si unes afirmacions són vertaderes o falses d’acord amb un text, triar i ordenar fragments d’un o més documents, relacionar fragments amb la part d’un document, etc.
Amb els exercicis de comprensió lectora s’avalua si l’examinand comprèn el contingut del text (tema, significat global, idees principals, informacions específiques, intenció i punt de vista de l’autor, situació comunicativa). A més, s’avalua si reconeix l’estructura del text (les diferents parts, l’ordre, els enllaços entre les parts, etc.) i si n’entén els valors expressius.
Expressió escrita |
|
L’examinand ha de redactar dos texts administratius, en els quals s’avalua la competència discursiva i lingüística de l’examinand.
Adequació
- L’estructura del text s’ha de correspondre amb el tipus de document.
- Registre: la llengua que empra ha de ser adequada al tema, al codi escrit, a la formalitat exigida i a la intencionalitat.
- Disposició: la informació del text ha d’estar ben disposada a l’espai i ha de tenir els elements que corresponen al tipus de text.
- Finalitat: la intenció ha de quedar clarament expressada en el text i la informació ha de ser la necessària per assolir l’objectiu comunicatiu proposat.
- Variació: s’avalua la capacitat de l’examinand per fer servir els recursos de la llengua (la varietat i la precisió lèxiques, els lligams entre les frases, la varietat de solucions sintàctiques, etc.). En definitiva, es valora la fluïdesa de la redacció.
Coherència
- El contingut ha de ser adequat a la situació comunicativa.
- El text ha d’estar dotat d’una estructura lògica i les idees s’han d’expressar amb claredat, seguint una progressió temàtica.
- La informació ha de ser rellevant i ha de respondre al tipus de text.
Cohesió
- L’examinand ha d’emprar correctament els connectors i els mecanismes de cohesió necessaris i adequats al text (articles, pronoms, preposicions, adverbis, conjuncions, correlació de temps verbals, concordances nominals i verbals, usos correctes del gerundi, evitació de possessius innecessaris, etc.).
- El text ha d’estar puntuat correctament.
Repertori
- S’avalua l’ús dels recursos lingüístics, especialment els que afecten directament el llenguatge administratiu: terminologia i fraseologia pròpia del tecnolecte, criteris de redacció administrativa, etc.
- El lèxic emprat ha de ser variat i precís, i s’han de dominar els diversos recursos lingüístics.
Correcció
- El grau mínim de correcció lingüística per superar la prova ha de ser equivalent al nivell C1.
Coneixements pràctics de llenguatge administratiu |
|
S’hi inclouen exercicis varis sobre fraseologia, terminologia, tractaments, criteris convencionals, puntuació i sistema lingüístic.
3. Avaluació
Per acreditar el certificat de coneixements de llenguatge administratiu, s’ha de superar una prova que consta de tres àrees: àrea 1 (comprensió lectora), àrea 2 (expressió escrita) i àrea 3 (coneixements pràctics de llenguatge administratiu).
Per superar la prova del certificat de coneixements de llenguatge administratiu, els examinands han d’obtenir com a mínim el 60 % de la puntuació de cada àrea.
Llenguatge administratiu |
Temps |
Mínim per superar l’àrea |
Àrea 1. Comprensió lectora |
150 min |
60 % |
Àrea 2. Expressió escrita |
60 % |
|
Àrea 3. Coneixements pràctics de llenguatge administratiu |
60 % |
4.Estructura i valoració de la prova
La prova s’estructura en tres àrees:
Estructura de la prova |
||||||
Àrea 1 |
Comprensió lectora |
Exercici 1 |
50 punts |
Total de l’àrea: 100 punts Mínim per superar l’àrea: 60 punts |
150 min |
|
Exercici 2 |
50 punts |
|||||
Àrea 2 |
Expressió i escrita |
Exercici 1 |
Document entre 70-90 paraules |
40 punts |
Total de l’àrea: 100 punts Mínim per superar l’àrea: 60 punts |
|
Exercici 2 |
Document entre 250-300 paraules |
60 punts |
||||
Àrea 3 |
Coneixements pràctics de llenguatge administratiu |
Exercici 1 |
Majúscules i minúscules |
20 punts |
Total de l’àrea: 100 punts Mínim per superar l’àrea: 60 punts |
|
Exercici 2 |
Terminologia i fraseologia |
15 punts |
||||
Exercici 3 |
Terminologia |
10 punts |
||||
Exercici 4 |
Abreviacions |
10 punts |
||||
Exercici 5 |
Coneixements morfosintàctics |
15 punts |
||||
Exercici 6 |
Puntuació |
20 punts |
||||
Exercici 7 |
Criteris de redacció |
10 punts |
6. Material i recursos
EBAP. Material didàctic de llenguatge administratiu
Llibre d’estil del Govern de les Illes Balears (2a edició)
PELC. Programa d’Ensenyament de la Llengua catalana de l’IEB
Documentació relacionada
Comparteix