avisoCookies

Visualització del menú

Selector d'idioma

caes
|


Visualització del menú

Ruta de navegació

Torna

Publicador de continguts

RESPONSABILITAT PATRIMONIAL EN L'ÀMBIT EDUCATIU - Presentar Reclamació de Responsabilitat Patrimonial derivada d'accident escolar

RESPONSABILITAT PATRIMONIAL EN L'ÀMBIT EDUCATIU - Presentar Reclamació de Responsabilitat Patrimonial derivada d'accident escolar

L'Administració té el deure de respondre dels accidents que puguin sofrir els alumnes en centres docents no universitaris de la seva titularitat que es produeixin a conseqüència del funcionament del servei públic educatiu, en l'exercici d'activitats escolars o extraescolars. Haurà d'existir un nexe de causalitat entre les lesions que es produeixen i el funcionament del servei públic educatiu. No sent indemnitzables aquells supòsits en els quals intervé força major o accident fortuït.

REQUISITS

• L'efectiva realització del mal o perjudici avaluable econòmicament i individualitzat en relació amb una persona o grup de persones.

• Que el mal o lesió sofert pel reclamant sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels centres educatius d'aquesta Conselleria en una relació directa de causa efecte sense intervenció estranya que pugui influir en el nexe causal i que el pugui haver alterat.

• Que el mal o perjudici no s'hagi produït per força major, ni es tracti de danys que el particular tingui el deure jurídic de suportar.

• Que no hagi prescrit el mal per a reclamar (un any a comptar des de la producció del fet o acte que motivi la indemnització, o bé des de la curació o determinació de l'abast de les seqüeles físiques).

QUI POT SOL·LICITAR-HO?

Les persones físiques o jurídiques, o els seus representants, que hagin sofert una lesió en qualsevol dels seus béns i drets, sempre que la lesió sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis prestats per la Conselleria d'Educació i Universitats i constitueixi un mal antijurídic

S'exclouen els Centres privats concertats. La reclamació en aquest cas haurà de dirigir-se al titular del centre.

NORMATIVA APLICABLE

• Article 106.2 de la Constitució espanyola

• Llei 40/2015, d'1 d'octubre de Règim Jurídic del Sector Públic(BOE, núm. 236, DE 2/10/2015)

• Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (BOE, núm. 236, de 2/10/2015)

• Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim Jurídic de la CAIB (BOIB núm. 44 de 03/04/2003)

TERMINI

El dret a reclamar prescriu al cap d'un any d'haver-se produït el fet o acte que motivi la indemnització o es manifesti l'efecte lesiu. En cas de danys de caràcter físic o psíquic a les persones, el temps comença a computar des de la cura o la determinació de l'abast de les seqüeles.

OBSERVACIONS

Les sol·licituds hauran de contenir, a més de les dades genèriques previstes en l'art. 66 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, els previstos en l'article 67, havent d'especificar:

- Les lesions produïdes,

- la presumpta relació de causalitat entre aquestes i el funcionament del servei públic,

- l'avaluació econòmica de la responsabilitat patrimonial, si fos possible,

- i el moment en què la lesió efectivament es va produir,

- i anirà acompanyada de quantes al·legacions, documents i informacions s'estimin oportuns i de la proposició de prova, concretant els mitjans que pretengui valer-se el reclamant.

PASSOS A REALITZAR

1) Presentació de la reclamació en model oficial dirigida a la Conselleria d’Educació i Universitats

Electrònicament

• Presencialment: En qualsevol de les dependències contemplades en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú.

Els empleats públics (quan actuan com a treballadors), professionals, autònoms, empreses, entitats i altres col·lectius estan obligats a realitzar el tràmit per internet. Només els particulars podran optar a realitzar el tràmit presencialment.

2) Tramitació de l'expedient

L'òrgan competent per a resoldre el procediment —Conselleria d'Educació i Universitats— emet una resolució per la qual s'inicia el procediment de responsabilitat patrimonial a sol·licitud de la persona interessada o reclamant, i nomena la persona instructora del procediment.

Aquesta resolució es comunica a la persona reclamant, pel canal de comunicació triat, i se l'informa del termini màxim per a resoldre i notificar aquest procediment, de l'òrgan competent per a resoldre'l, així com de l'efecte desestimatori del silenci administratiu i dels recursos que es poden interposar.

Si la documentació aportada no fos suficient, es requereix la seva esmena o millora a la persona interessada, perquè aporti més proves.

La persona instructora sol·licita els informes necessaris, entre ells l'informe de la direcció del centre.

Una vegada s'ha instruït el procediment, i s'han rebut els informes interns sol·licitats per a determinar els fets, abans de redactar la proposta de resolució, s'efectua el tràmit d'audiència a l'interessat i posada de manifest de l'expedient. Durant aquest tràmit, la persona interessada pot consultar l'expedient complet, sol·licitar còpies i presentar al·legacions i els documents que consideri oportuns en cas que ho desitgi.

Es procedeix a resoldre la reclamació, assenyalant si existeix o no causalitat entre el funcionament del servei públic i la lesió produïda i, si és el cas, sobre la valoració del mal causat i la quantia i mode de la indemnització.

Si han transcorregut 6 mesos des de la data en què la sol·licitud hagi tingut entrada en el registre i no s'ha obtingut resposta, s'entén com denegada la reclamació per silenci negatiu (article 24.1 Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques).No obstant això, això no eximeix a l'Administració del deure de dictar resolució expressa.

La Administración tiene el deber de responder de los accidentes que puedan sufrir los alumnos en centros docentes no universitarios de su titularidad que se produzcan como consecuencia del funcionamiento del servicio público educativo, en el ejercicio de actividades escolares o extraescolares. Deberá existir un nexo de causalidad entre las lesiones que se producen y el funcionamiento del servicio público educativo. No siendo indemnizables aquellos supuestos en los que interviene fuerza mayor o accidente fortuito.

 

REQUISITOS

  • La efectiva realización del daño o perjuicio evaluable económicamente e individualizado en relación con una persona o grupo de personas.

  • Que el daño o lesión sufrido por el reclamante sea consecuencia del funcionamiento normal o anormal de los centros educativos de esta Consejería en una relación directa de causa efecto sin intervención extraña que pueda influir en el nexo causal y que lo pueda haber alterado.

  • Que el daño o perjuicio no se haya producido por fuerza mayor, ni se trate de daños que el particular tenga el deber jurídico de soportar.

  • Que no haya prescrito el daño para reclamar (un año a contar desde la producción del hecho o acto que motive la indemnización, o bien desde la curación o determinación del alcance de las secuelas físicas).


 

¿QUIEN PUEDE SOLICITARLO?

Las personas físicas o jurídicas, o sus representantes, que hayan sufrido una lesión en cualquiera de sus bienes y derechos, siempre que la lesión sea consecuencia del funcionamiento normal o anormal de los servicios prestados por la Consejería de Educación y Universidades y constituya un daño antijurídico


 

Se excluyen los Centros privados Concertados. La reclamación en este caso deberá dirigirse al titular del centro.

 

NORMATIVA APLICABLE

  • Artículo 106.2 de la Constitución española

  • Ley 40/2015, de 1 de octubre de Régimen Jurídico del Sector Público(BOE, núm. 236, DE 2/10/2015)

  • Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas (BOE, núm. 236, de 2/10/2015)

  • Ley 3/2003, de 26 de marzo, de Régimen Jurídico de la Caib (BOIB núm. 44 de 03/04/2003)

 

PLAZO

El derecho a reclamar prescribe al cabo de un año de haberse producido el hecho o acto que motive la indemnización o se manifieste el efecto lesivo. En caso de daños de carácter físico o psíquico a las personas, el tiempo empieza a computar desde la cura o la determinación del alcance de las secuelas.

 

OBSERVACIONES

Las solicitudes deberán contener, además de los datos genéricos previstos en el art. 66 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas, los previstos en el artículo 67, debiendo especificar:

- Las lesiones producidas,

- la presunta relación de causalidad entre éstas y el funcionamiento del servicio público,

- la evaluación económica de la responsabilidad patrimonial, si fuera posible,

- y el momento en que la lesión efectivamente se produjo,

- e irá acompañada de cuantas alegaciones, documentos e informaciones se estimen oportunos y de la proposición de prueba, concretando los medios de que pretenda valerse el reclamante.

 

Pasos a realizar

 

  1. Presentación de la reclamación en modelo oficial dirigida a la Consejería de Educación y Universidades

 

  • Electrónicamente (aquí se puede poner enlace a la sede electrónica)

  • Presencialmente: En cualquiera de las dependencias contempladas en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre del Procedimiento Administrativo Común.(aqui se puede poner un enlace con el pdf del modelo de reclamación patrimonial)

 

Los empleados públicos (cuando actuan como trabajadores), profesionales, autónomos, empresas, entidades y otros colectivos (aquí insertar enlace de los sujetos obligados a relacionarse elctrónicamente con la Administración ) están obligados a realizar el trámite por internet. Sólo los particulares podrán optar a realizar el trámite presencialmente.

 

  1. Tramitación del Expediente

El órgano competente para resolver el procedimiento - Consejeria de Educación y Universidades – emite una resolución por la que se inicia el procedimiento de responsabilidad patrimonial a solicitud de la persona interesada o reclamante, y nombra a la persona instructora del procedimiento.

 

Esta resolución se comunica a la persona reclamante,  por el canal de comunicación escogido, y se le informa del plazo máximo para resolver y notificar este procedimiento, del órgano competente para resolverlo, así como del efecto desestimatorio del silencio administrativo y de los recursos que se pueden interponer.

 

Si la documentación aportada no fuera suficiente, se requiere su subsanación o mejora a la persona interesada, para que aporte más pruebas.

 

La persona instructora solicita los informes necesarios, entre ellos el informe del director/a del centro.

 

Una vez se ha instruido el procedimiento, y se han recibido los informes internos solicitados para determinar los hechos, antes de redactar la propuesta de resolución, se efectúa el trámite de audiencia al interesado y puesta de manifiesto del expediente. Durante este trámite, la persona interesada puede consultar el expediente completo, solicitar copias y presentar alegaciones y los documentos que considere oportunos en caso de que lo desee.

 

Se procede a resolver la reclamación, señalando si existe o no causalidad entre el funcionamiento del servicio público y la lesión producida y, en su caso, sobre la valoración del daño causado y la cuantía y modo de la indemnización.

 

Si han transcurrido 6 meses desde la fecha en que la solicitud haya tenido entrada en el registro y no se ha obtenido respuesta, se entiende como denegada la reclamación por silencio negativo (artículo 24.1 Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas).No obstante, esto no exime a la Administración del deber de dictar resolución expresa.

 

TÍTOL

RESPONSABILITAT PATRIMONIAL EN L'ÀMBIT EDUCATIU

Presentar Reclamació de Responsabilitat Patrimonial derivada d'accident escolar.

 

DESCRIPCIÓ CURTA

Les persones físiques o jurídiques tenen dret a reclamar per les lesions que puguin sofrir en els seus béns o drets, a conseqüència del funcionament del servei públic educatiu. S'exceptuen els casos de força major o de danys que el particular tingui el deure jurídic de suportar.

 

DESCRIPCIÓ LLARGA

L'Administració té el deure de respondre dels accidents que puguin sofrir els alumnes en centres docents no universitaris de la seva titularitat que es produeixin a conseqüència del funcionament del servei públic educatiu, en l'exercici d'activitats escolars o extraescolars. Haurà d'existir un nexe de causalitat entre les lesions que es produeixen i el funcionament del servei públic educatiu. No sent indemnitzables aquells supòsits en els quals intervé força major o accident fortuït.

 

REQUISITS

L'efectiva realització del mal o perjudici avaluable econòmicament i individualitzat en relació amb una persona o grup de persones.

Que el mal o lesió sofert pel reclamant sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels centres educatius d'aquesta Conselleria en una relació directa de causa efecte sense intervenció estranya que pugui influir en el nexe causal i que el pugui haver alterat.

Que el mal o perjudici no s'hagi produït per força major, ni es tracti de danys que el particular tingui el deure jurídic de suportar.

Que no hagi prescrit el mal per a reclamar (un any a comptar des de la producció del fet o acte que motivi la indemnització, o bé des de la curació o determinació de l'abast de les seqüeles físiques).

 

QUI POT SOL·LICITAR-HO?

Les persones físiques o jurídiques, o els seus representants, que hagin sofert una lesió en qualsevol dels seus béns i drets, sempre que la lesió sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis prestats per la Conselleria d'Educació i Universitats i constitueixi un mal antijurídic

 

S'exclouen els Centres privats concertats. La reclamació en aquest cas haurà de dirigir-se al titular del centre.

 

NORMATIVA APLICABLE

Article 106.2 de la Constitució espanyola

Llei 40/2015, d'1 d'octubre de Règim Jurídic del Sector Públic(BOE, núm. 236, DE 2/10/2015)

Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (BOE, núm. 236, de 2/10/2015)

Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim Jurídic de la CAIB (BOIB núm. 44 de 03/04/2003)

 

TERMINI

El dret a reclamar prescriu al cap d'un any d'haver-se produït el fet o acte que motivi la indemnització o es manifesti l'efecte lesiu. En cas de danys de caràcter físic o psíquic a les persones, el temps comença a computar des de la cura o la determinació de l'abast de les seqüeles.

 

OBSERVACIONS

Les sol·licituds hauran de contenir, a més de les dades genèriques previstes en l'art. 66 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, els previstos en l'article 67, havent d'especificar:

- Les lesions produïdes,

- la presumpta relació de causalitat entre aquestes i el funcionament del servei públic,

- l'avaluació econòmica de la responsabilitat patrimonial, si fos possible,

- i el moment en què la lesió efectivament es va produir,

- i anirà acompanyada de quantes al·legacions, documents i informacions s'estimin oportuns i de la proposició de prova, concretant els mitjans que pretengui valer-se el reclamant.

 

Passos a realitzar

 

1) Presentació de la reclamació en model oficial dirigida a la Conselleria d’Educació i Universitats

 

Electrònicament (aquí es pot posar enllaç a la seu electrònica)

Presencialment: En qualsevol de les dependències contemplades en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú.

 

Els empleats públics (quan actuan com a treballadors), professionals, autònoms, empreses, entitats i altres col·lectius (aquí inserir enllaç dels subjectes obligats a relacionar-se electrónicamente amb l'Administració ) estan obligats a realitzar el tràmit per internet. Només els particulars podran optar a realitzar el tràmit presencialment.

 

2) Tramitació de l'Expedient

L'òrgan competent per a resoldre el procediment - Consejeria d'Educació i Universitats – emet una resolució per la qual s'inicia el procediment de responsabilitat patrimonial a sol·licitud de la persona interessada o reclamant, i nomena la persona instructora del procediment.

 

Aquesta resolució es comunica a la persona reclamant, pel canal de comunicació triat, i se l'informa del termini màxim per a resoldre i notificar aquest procediment, de l'òrgan competent per a resoldre'l, així com de l'efecte desestimatori del silenci administratiu i dels recursos que es poden interposar.

 

Si la documentació aportada no fos suficient, es requereix la seva esmena o millora a la persona interessada, perquè aporti més proves.

 

La persona instructora sol·licita els informes necessaris, entre ells l'informe de la direcció del centre.

 

Una vegada s'ha instruït el procediment, i s'han rebut els informes interns sol·licitats per a determinar els fets, abans de redactar la proposta de resolució, s'efectua el tràmit d'audiència a l'interessat i posada de manifest de l'expedient. Durant aquest tràmit, la persona interessada pot consultar l'expedient complet, sol·licitar còpies i presentar al·legacions i els documents que consideri oportuns en cas que ho desitgi.

 

Es procedeix a resoldre la reclamació, assenyalant si existeix o no causalitat entre el funcionament del servei públic i la lesió produïda i, si és el cas, sobre la valoració del mal causat i la quantia i mode de la indemnització.

 

Si han transcorregut 6 mesos des de la data en què la sol·licitud hagi tingut entrada en el registre i no s'ha obtingut resposta, s'entén com denegada la reclamació per silenci negatiu (article 24.1 Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques).No obstant això, això no eximeix a l'Administració del deure de dictar resolució expressa.

Enllaços relacionats​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Comparteix​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​