avisoCookies

Visualització del menú

Selector d'idioma

caes
|


Visualització del menú

Ruta de navegació

Torna

Publicador de continguts

Certificat de nivell C1

Certificat de nivell C1

Objectiu general

L’examinand de nivell C1 ha de ser capaç de comprendre una àmplia gamma de texts llargs i complexos, i de reconèixer-ne el sentit implícit. Ha de poder expressar-se amb fluïdesa i espontaneïtat, i utilitzar la llengua de manera flexible i eficaç per a propòsits socials, acadèmics i professionals. Ha de poder produir texts clars, ben estructurats i detallats sobre temes complexos.

Així mateix, ha d’haver aprofundit en els coneixements dels referents i dels comportaments socioculturals més rellevants dels territoris de parla catalana, tant dels referents culturals (història i literatura, esdeveniments i personatges de la vida social i cultural...), com dels sabers i comportaments socioculturals relacionats amb les condicions de vida i l’organització social (malnoms, tractaments protocol·laris, gastronomia, món laboral, commemoracions relacionades amb diferents col·lectius socials...) i amb les relacions interpersonals (relacions entre classes socials i generacions, convencions en els texts que s’adrecen a l’Administració, associacions de professionals, integració social de diferents col·lectius...). També ha de ser conscient de la variació lingüística i dels diferents nivells de formalitat, i tenir el coneixement i les habilitats bàsiques per tractar la dimensió social de la llengua (per exemple, ha de reconèixer un ampli repertori d’expressions idiomàtiques i col·loquials; ha d’adoptar un registre adequat a les circumstàncies sense mesclar-lo amb altres; ha de poder utilitzar la llengua de manera flexible i efectiva, incloent-hi els usos emocionals, al·lusius i humorístics...).

L’examinand també ha de dominar els continguts inclosos en els nivells anteriors.

Objectius específics

L’examinand ha de poder:

Comprensió oral

  • Reconèixer una àmplia gamma d’expressions idiomàtiques i col·loquials, i apreciar els canvis de registre. Identificar la varietat dialectal i el registre d’un text (reconèixer alguns indicadors lingüístics de classe social, de procedència geogràfica, de grup professional, etc.).
  • Copsar el to del discurs (l’agressivitat, la ironia, l’humor, el sarcasme, etc.), la intenció i el propòsit comunicatius.
  • Seguir una intervenció d’una certa durada sobre temes abstractes o complexos, encara que no siguin de la seva especialitat (pot ser que hagi de confirmar algun detall, sobretot si l’accent no li és familiar).
  • Entendre texts en què aparegui algun argot o alguna expressió idiomàtica.
  • Entendre els sobreentesos, allò que no es pot dir explícitament (ambigüitats, dobles sentits, el·lipsis, etc.).
  • Seguir fàcilment interaccions complexes entre interlocutors experimentats en debats de grup, fins i tot quan els temes són abstractes, complexos i no li són familiars.
  • Comprendre amb una facilitat relativa la majoria de les conferències, discussions i debats.
  • Seguir converses transaccionals entre interlocutors experimentats (adquisició de béns i serveis de tot tipus, obtenció d’un certificat mèdic o de residència, etc.).
  • Comprendre intervencions en reunions formals, si estan ben estructurades, sobre temes relacionats amb la pròpia especialitat.
  • Comprendre informacions tècniques complexes, com instruccions d’ús i especificacions tècniques de productes i serveis familiars.
  • Comprendre una àmplia gamma de material enregistrat i retransmès, inclòs algun ús no estàndard de la llengua (lletres de cançons, per exemple), i identificar detalls que inclouen actituds i relacions implícites entre els interlocutors.
  • Comprendre sense esforç qualsevol programa emès per un mitjà audiovisual (un noticiari, un documental, un programa de debat, etc.) i pel·lícules que utilitzen una quantitat considerable d’argot i d’expressions idiomàtiques.
  • Captar el missatge que s’amaga darrere un acudit o un refrany.

Comprensió lectora

  • Llegir en veu alta, pronunciant bé tots els sons, amb l’entonació i la velocitat adequades i entenent perfectament el sentit del text.
  • Comprendre amb tot detall texts llargs i complexos, tant si es relacionen amb la seva especialitat com si no (sempre que pugui tornar a llegir les parts difícils) i apreciar-ne les diferències d’estil.
  • Comprendre articles d’especialitat i instruccions tècniques llargues, encara que no tenguin relació amb el seu camp d’especialitat, sempre que pugui tornar a llegir-ne les parts que no li han quedat clares.
  • Comprendre sense problemes una àmplia gamma de texts de caràcter literari (poemes, contes, novel·les i teatre) i no literari, i apreciar-ne les diferències d’estil.
  • Resumir una àmplia gamma de texts.
  • Identificar ràpidament el contingut i la importància d’una notícia, d’un article o d’un reportatge sobre un ampli ventall de temes professionals.
  • Comprendre amb detall una àmplia gamma de texts que poden aparèixer en la vida social, professional o acadèmica, i identificar detalls subtils que inclouen actituds i opinions de l’autor, tant implícites com explícites (articles d’opinió; ressenyes; assaigs; treballs acadèmics senzills; contractes laborals, de lloguer, etc.).
  • Llegir entre línies (és a dir, comprendre idees no formulades explícitament) i captar sense problemes les ironies i els dobles sentits dels texts.

Domini pràctic del sistema lingüístic

  • Demostrar un domini del sistema lingüístic suficient per assolir els objectius que es descriuen en els apartats de: comprensió oral, comprensió lectora, expressió i interacció escrites, i expressió i interacció orals.

Expressió i interacció escrites

  • Escriure texts clars i ben estructurats sobre temes complexos, desenvolupant el seu punt de vista amb una certa extensió, i demostrar que controla els recursos discursius i morfosintàctics propis d’un usuari experimentat.
  • Destacar les idees principals i ampliar i defensar el seu punt de vista de manera elaborada, amb idees complementàries, justificacions i exemples pertinents per arribar a una conclusió apropiada.
  • Seleccionar les formulacions adequades per expressar-se clarament i en un estil apropiat, segons el lector a qui va adreçat el text, sobre una gran varietat de temes generals, acadèmics, professionals i de lleure, sense haver de restringir gairebé mai el que vol dir.
  • Redactar convocatòries i actes de reunió, comunicats informatius, entrevistes,
  • biografies, etc.
  • Interactuar per escrit, per exemple, escrivint un article d’opinió a partir d’una notícia que ha llegit.

Els texts escrits que elabori han de respondre a les característiques següents:

  • Adequació: han de reflectir un repertori lingüístic ampli que expressi clarament i sense restriccions el que es vol dir.
  • Coherència: els punts de vista s’hi han de defensar de manera elaborada, evitant la informació irrellevant i introduint digressions al text.
  • Cohesió: el grau de correcció gramatical és alt, amb errors escassos, i la puntuació és consistent i pràctica.
  • Repertori: l’examinand ha de utilitzar el lèxic de manera precisa i adequada i ha de dominar els recursos lingüístics.
  • Correcció: l’ortografia és correcta, amb l’excepció d’alguns errors esporàdics.

En l’expressió i la interacció, tant oral com escrita, l’examinand de nivell C1 ha de poder:

  • Fer descripcions elaborades i d’una extensió considerable sobre una àmplia gamma de temes.
  • Narrar de manera ben estructurada una història o experiència real o imaginària de manera clara i fluida, sense haver de restringir l’extensió del text.
  • Elaborar comentaris que expliquin, il·lustrin o critiquin el sentit d’un text.
  • Elaborar texts instructius sobre qualsevol tema, concret o abstracte, amb adequació a qualsevol situació.
  • Argumentar de manera clara i prou convincent, sobre aspectes externs presentant una argumentació ben estructurada.
  • Explicar qualsevol tema de caràcter personal o general, amb una estructura lògica i eficaç.

Pel que fa al repertori lèxic:

  • Ha de dominar un vocabulari ampli que li permeti superar hàbilment les deficiències amb perífrasis o circumloquis.
  • Ha de tenir un bon domini d’expressions idiomàtiques i de mots col·loquials.
  • Ha de conèixer i usar els neologismes més habituals.
  • Ha d’incorporar al seu discurs bona part de les locucions, dels refranys i de les frases fetes de la llengua.

Estructura i valoració

Per acreditar el nivell C1 de llengua catalana s’ha de superar una prova que consta de quatre àrees: àrea 1 (comprensió oral i comprensió lectora), àrea 2 (domini pràctic del sistema lingüístic), àrea 3 (expressió i interacció escrites) i àrea 4 (expressió i interacció orals).

Per superar la prova de nivell C1, els examinands han d’obtenir com a mínim un 60 % de la puntuació de cada àrea.

Nivell C1. Estructura i valoració de la prova

Àrea 1

Comprensió oral

Exercici 1

25 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

40 min

Exercici 2

25 punts

Comprensió lectora

Exercici 3

25 punts

40 min

Exercici 4

25 punts

Àrea 2

Domini pràctic del sistema lingüístic

30 preguntes

100 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts (18 encerts)

40 min

Àrea 3

Expressió i interacció escrites

Exercici 1

Text de 170 paraules

40 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

100 min

Exercici 2

Text de 250 paraules

60 punts

Àrea 4

Expressió i interacció orals

Exercici 1

Lectura

20 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

20 min

Exercici 2

Interacció

30 punts

Exercici 3

Intervenció individual

50 punts

Podeu consultar el model de prova en el document que hi ha al final de la pàgina.

Material i recursos

Au idò. Illes Balears. Català per a adults. Nivell C1. Editorial Barcanova, 2017. [recomanat per l’IEB]

Vilagrasa i Grandia, A. A punt. Curs de català. Llibre de l’alumne, 5 (C1). Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2022. [recomanat per l’IEB]

Vilagrasa i Grandia, A. A punt. Curs de català. Llibre d’exercicis, 5 (C1). Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2022. [recomanat per l’IEB]

PELC. Programa d’Ensenyament de la Llengua catalana de l’IEB

Documentació relacionada​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Comparteix​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​