Coneixements bàsics tutors de FEMPO
Índex
1. Tutors de centre de FEMPO: funcions i atribucions horàries
Funcions del tutor dual de centre de FEMPO
- Complimentar, amb la col·laboració de l’equip educatiu, el Pla de Formació.
- Coordinar l’elaboració i assegurar-ne el compliment d’un pla de seguiment, elaborat per l’equip docent, en el qual consti la periodicitat de les tutories i en el qual quedi constància de l’aprenentatge de l’alumne en l’empresa o organisme equiparat. El seguiment es pot realitzar de forma presencial o virtual.
- Emplenar les següents dades al FORCET: data d’inici i final prevista de la formació en empresa o organisme equiparat, dies efectius, incidències (baixes, absències) i data final real de la formació. Aquesta informació és imprescindible de cara al seguiment i a la liquidació de les obligacions amb la Seguretat Social que es meriten pels alumnes en la formació a l’empresa o organisme equiparat.
- Fer el seguiment de la formació en empresa o organisme equiparat, mitjançant la utilització d’eines telemàtiques, quan l’alumnat la realitzi fora de l’illa del centre educatiu.
- Cercar empreses o organismes equiparats per a la formació de l’alumnat.
- Coordinar l'assistència de l’alumnat a les empreses o organismes equiparats i enregistrar-la al GestIB.
- Comunicar a l’alumne la informació rellevant per a la realització de la formació en empresa o organisme equiparat. És especialment rellevant el pla de formació i l’acord marc o conveni de cooperació que es trobarà en el FORCET.
- Coordinar amb el tutor dual d’empresa i l’equip docent l’avaluació de la formació en empresa o organisme equiparat.
- Recollir dades i emplenar fitxes estadístiques segons sol·licitud de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa.
- Preveure el nombre de vacants disponibles a les empreses o organismes equiparats.
- Informar a la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa quan no hi hagi vacants suficients per a tot l’alumnat, 30 dies abans de l’inici previst de la formació en empresa o organisme equiparat.
Atribucions horàries pel curs 2024-2025
Atribucions horàries, pel professorat de FEMPO, pel curs 2024-2025, pels cursos de PRIMER dels cicles formatius que estan regulats a l’empar del Reial Decret 659/2023 de 18 de julio, per al qual es desenvolupa l’ordenació del Sistema de Formació Professional:
- Grau mitjà i grau superior en règim dual general: 4 hores
- Grau mitjà i grau superior en règim dual intensiu: 6 hores
- Grau bàsic: 2 hores
S’ha de procurar que aquesta assignació horària sigui la més compacta possible i que estigui agrupada a l’inici o al final de la jornada.
L’equip directiu podrà distribuir les hores entre els tutors dels diferents grups segons els criteris detallats a continuació, amb el límit mínim de 2 períodes lectius per grup i màxim de 6 períodes lectius per grup.
- Nombre d’alumnes matriculats a cada grup.
- Nombre d’estades en empresa de cada alumne.
- Dificultats del teixit productiu per absorbir alumnes.
- Règim intensiu.
Com a mínim cada tutor de grup disposarà de forma addicional de 2 hores complementàries.
↑ Índex
2. Característiques, durada i convocatòries de les FEMPO
La formació en empresa o organisme equiparat no és un mòdul diferenciat sinó que està integrada dins de cada mòdul professional associat a estàndards de competència. La resta de mòduls professionals poden tenir una part de formació en empresa o organisme equiparat a criteri de l’equip docent i ho han d’indicar a la Programació docent del cicle formatiu o la Concreció curricular.
La formació en empresa o organisme equiparat s’ha de realitzar en el moment adequat en funció de les característiques de l’oferta de formació, l’estacionalitat i la disponibilitat de places formatives a les empreses. En cap cas serà possible iniciar-la en els tres primers mesos des de l’inici de la formació.
Tots els resultats d’aprenentatge de cada mòdul professional s’han d’impartir al centre educatiu. Serà el tutor dual del centre educatiu, en coordinació amb l’equip docent del cicle i amb el tutor dual de formació en empresa o organisme equiparat, qui decidirà els resultats d’aprenentatge que es completaran a l’empresa o organisme equiparat. Aquest acord s’ha de reflectir a la Programació docent del cicle formatiu o la Concreció curricular del cicle i al Pla de formació individualitzat.
Els resultats d’aprenentatge que es completaran a l’empresa o organisme equiparat han de ser entre un 10 % i el 20 % del total dels resultats d'aprenentatge de cada cicle formatiu.
En els Graus Mitjans i Superiors, no podrà desenvolupar-se un mòdul professional íntegrament en l'empresa o organisme equiparat, ni assignar-se a la formació en empresa o organisme equiparat l'equivalent a més del 65% de les hores de durada total d'aquest mòdul.
La durada de la formació en empresa o organisme equiparat en règim general és de 400 hores per al Grau Bàsic i un mínim de 500 hores per al Grau Mitjà i Superior. Els equips docents podran decidir augmentar la formació en empresa o organisme equiparat per Grau Mitjà i Superior fins a 700 hores.
Per al curs 2024-2025, la formació en empresa o organisme equiparat, al primer curs de tots els Graus D, serà d’un mínim de 100 hores, preferentment acumulades durant el tercer trimestre, sempre que les circumstàncies del sector en què s’ha de realitzar la formació ho possibilitin.
L’alumnat que participa en un programa de mobilitat internacional podrà acumular totes les hores en un mateix període.
Els centres educatius, d’acord amb els requisits establerts en els punts anteriors, podran organitzar la formació en empresa o organisme equiparat de manera diferent a la proposada anteriorment, sempre que enviïn una comunicació a la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa a través d’una Sol·licitud genèrica d’FP al GESTIB. Categoria: Pràctiques formatives; Tipus de sol·licitud: Notificació; Subtipus: Organització formació en empresa o organisme equiparat.
L'alumnat podrà realitzar la formació en empresa o organisme equiparat com a màxim en dues ocasions en el marc d'una oferta formativa. S'entén per ocasió cada vegada que un alumne es avaluat com a «No apte» a la Formació en empresa o organisme equiparat.
L’alumnat, el qual no pugui realitzar la formació en empresa o organisme equiparat en el primer curs d’un Grau D, haurà de continuar la formació presencial al centre educatiu, període que es considera avaluable.
L’alumnat podrà realitzar la formació en empresa o organisme equiparat com a màxim en dues ocasions en el marc d’una oferta formativa. A l’efecte de convocatòria de FEMPO, únicament es tindran en compte les estades en empresa al segon curs del cicle.
↑ Índex
3. Recerca d'empreses per la realització de les FEMPO
Empreses o organismes equiparats no adequats per realitzar les FEMPO
- El titular de l'empresa és familiar de l'alumne.
- L'empresa està vinculada per titularitat amb el centre educatiu.
- L'alumne té una relació laboral amb l'empresa.
De manera excepcional, es podrà oferir o autoritzar la realització de la formació en empresa o organisme equiparat en centres de l'Administració, en institucions públiques o privades sense fins de lucre i en centres educatius, quan les competències professionals de l'oferta formativa estiguin en
l'àmbit en què aquests centres desenvolupen la seva activitat.
En aquests casos, es disposaran les activitats adequades per al seu desenvolupament sota la supervisió d'un professional que compleixi la funció de tutor o tutora d'empresa, que respongui a un perfil ajustat als resultats d'aprenentatge previstos i que no formi part de l'equip docent en l'oferta formativa de què es tracta.
Localització d’empres o organismes equiparats per realitzar les FEMPO
El centre educatiu ha de dur a terme la recerca d’empreses o organismes equiparats.
Les FEMPO s’han de realitzar a empreses o organismes equiparats, que tinguin un centre de treball, localitzat en l’entorn productiu (municipi) del centre educatiu.
En segona instància, algunes FEMPO es poden fer en una zona més àmplia, sempre que es justifiqui per:
- La situació familiar de l’alumne
- L’àrea d’influència del cicle formatiu
- La inserció laboral
- La manca de llocs formatius per a tot l’alumnat, etc.
En tot cas, la capacitat horària del tutor s’ha de tenir en compte per a la realització del seguiment.
Procediment en cas de mancança de llocs formatius.
Durant el primer trimestre el tutor ha de preveure les empreses. Si no disposa de llocs suficients ho ha de comunicar a la DGFPIEAS, abans de finalitzar el primer trimestre. També es pot posar en contacte amb la Cambra de Comerç.
↑ Índex
4. Exempcions a la FEMPO
Quedaran exempts de la formació en empresa o organisme equiparat aquells alumnes que acreditin una experiència laboral mínima de sis mesos en el cas de Graus E, i d'un any o el seu equivalent en el cas de Graus D, que es correspongui amb l'oferta formativa que cursin.
L'exempció del període de formació en empresa podrà ser total o parcial, ateses les tasques professionals exercides per la persona en formació i el seu grau de coincidència amb els resultats d'aprenentatge assignats al període en empresa o organisme equiparat.
Documentació a aportar
La justificació de l'experiència laboral es realitzarà mitjançant els documents següents:
a. Per a treballadors o treballadores assalariats s’han d’aportar els dos documents següents:
- Certificació de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut Social de la Marina o de la mutualitat a la qual estiguin afiliats, en el qual consti l'empresa, la categoria laboral (grup de cotització) i el període de contractació.
- Contracte de treball o certificació de l'empresa on hagin adquirit l'experiència laboral, en el qual consti específicament la durada dels períodes de prestació del contracte, l'activitat desenvolupada i l'interval de temps en el qual s'ha realitzat aquesta activitat.
b. Per a treballadors o treballadores autònoms o per compte propi s’han d’aportar els dos documents següents:
- Certificació de la Tresoreria General de la Seguretat Social o de l'Institut Social de la Marina dels períodes d'alta en la Seguretat Social en el règim especial corresponent.
- Descripció de l'activitat desenvolupada i interval de temps en el qual s'ha realitzat aquesta activitat.
Procediment
L'exempció se sol·licitarà en el centre de Formació Professional on s'hagi formalitzat la matrícula, que es resoldrà d'acord amb la documentació aportada per la persona sol·licitant.
L'exempció del període de formació en empresa o organisme equiparat quedarà recollida en els documents d'avaluació i no afectarà les qualificacions dels mòduls professionals als quals pertanyin els resultats d'aprenentatge compartits entre centre de Formació Professional i empresa.
L’alumnat ha presentar la sol·licitud a la secretaria del centre, dirigida al cap de departament de la família professional com a màxim 30 dies naturals abans de l’avaluació que determina l’accés a la formació en empresa o organisme equiparat.
El tutor o la tutora del grup, d’acord amb l’equip docent i el cap de la família professional, emetrà un informe per tal de valorar la sol·licitud. La direcció del centre resoldrà la sol·licitud d’exempció i s’arxivarà a l’expedient de l’alumne.
Model 1. Sol·licitud exempció FEMPO
- 30 dies naturals abans de l'avaluació que determina l’accés a la FEMPO
- Resolució i notificació a l'alumne i arxiu a l’expedient de l’alumne
↑ Índex
5. Períodes per la realització de les FEMPO
Hi ha distints tipus de períodes:
Període ordinari
El període ordinari per a la realització de la formació en empresa o organisme equiparat és el que coincideix amb el calendari escolar del curs. S’exclouen dissabtes, festius i vacances escolars. L’horari establert amb caràcter general de l’alumnat de la formació en empresa o organisme equiparat no pot superar les 8 hores diàries i s’ha de desenvolupar entre les 7.00 hores i les 22.00 hores.
Període extraordinari
Quan l’equip educatiu consideri necessari realitzar la formació en empresa o organisme equiparat en un període o horari diferent de l'ordinari, es poden preveure períodes o horaris extraordinaris.
El director del centre ha d’autoritzar el període o horari extraordinari, amb la conformitat del tutor dual del centre i de l’alumne.
A l’expedient de l’alumne ha de quedar constància dels períodes o horaris extraordinaris realitzats així com de la conformitat del tutor i de l’alumne implicat i l’autorització del director.
En el cas d’alumnat menor d’edat, s’ha de comptar amb l’autorització dels seus tutors legals per a la realització de la formació en empresa o organisme equiparat en un període extraordinari.
En cap cas, l’alumnat menor d’edat no pot tenir un horari diferent de l’horari establert amb caràcter general.
El mes d’agost queda exclòs del període extraordinari de realització de la formació en empresa o organisme equiparat.
↑ Índex
6. Accions a realitzar abans de les FEMPO
6.1. Signar un Acord per al desenvolupament dels Plans de Formació de Formació Professional
Model 2. Acord FEMPO (Esborrany)
Aquest document serà una plantilla de generació automàtica a través de la plataforma GestIB, però mentre no estigui operativa es pot utilitzar aquest model, en format editable, i tramitar-ne la signatura.
També hi ha disponible un Model de Conveni per al desenvolupament dels Plans de Formació de Formació Professional, adaptat a la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, en cas que el centre educatiu arribi a un acord amb un altre Administració Pública, un ens del sector públic instrumental, o amb una entitat que sol·liciti la signatura d’un conveni en lloc de un acord.
En aquest cas el centre educatiu s’ha de posar en contacte amb l’Administració competent a través del correu electrònic: fct@dgfpieas.caib.es informat d’aquesta circumstància, per tal d’iniciar-ne la tramitació.
6.2. Emplenar i signar un Pla de Formació individualitzat per al centre educatiu, per cada alumne/a.
Model 3. Pla de Formació centre FEMPO
Un cop emplenat aquest document i signat per:
- El/la tutor/a dual del centre educatiu
- El/la tutor/a dual de l’empresa o organisme equiparat
- Alumne/a
I s’ha d’introduir aquesta informació al GestIB i s’ha d’annexionar a l’Acord prèviament signat amb l’empresa o organisme equiparat.
6.3. Emplenar i signar la Relació d’alumnat
Un cop se sap concretament quin alumnat anirà a realitzar la Formació en empresa o organisme equiparat (FEMPO), en una empresa en concret i en un període en concret, s’ha de generar a través de la plataforma GestIB la l'Annex 4. Relació d'alumnat, signar-la i adjuntar-la a l’Acord al qual està vinculat aquest alumnat.
7. Accions a realitzar durant les FEMPO
7.1. Revisar l’aplicació del Pla de Formació individualitzat per al centre educatiu i en cas de ser necessari actualitzar-lo
En cas que sigui necessària l’actualització del Pla de Formació, s’haurà de tornar a realitzar el mateix procediment descrit a l’apartat anterior.
7.2. Emplenar un Pla de Formació individualitzat per a l’empresa o organisme equiparat, per cada alumne/a.
Model 5. Pla de Formació empresa FEMPO
Emplenar el Pla de Formació individualitzat per a l’empresa, de forma conjunta, deixant sense emplenar l’apartat de si l’alumne/a ha «SUPERAT» o «NO SUPERAT» el resultat d'aprenentatge indicat, i l’apartat d’»OBSERVACIONS».
7.3. Emplenar i signar els Documents de seguiment FEMPO
El tutor dual de centre haurà de coordinar l’elaboració i assegurar-ne el compliment d’un pla de seguiment, elaborat per l’equip docent, en el qual consti la periodicitat de les tutories i en el qual quedi constància de l’aprenentatge de l’alumne en l’empresa o organisme equiparat. El seguiment es pot realitzar de forma presencial o virtual.
Cada alumne/a ha de disposar d’un document de seguiment i avaluació de la Formació en empresa o organisme equiparat o on ha de fer constar les tasques realitzades. El tutor dual d’empresa l’ha de revisar i ha de donar el vistiplau, i el tutor dual del centre l’ha de supervisar i donar el vistiplau a les sessions quinzenals de seguiment. Ambdues parts hi poden fer constar les observacions que consideri oportunes.
Per realitzar el seguiment de la Formació en empresa o organisme equiparats poden utilitzar mitjans telemàtics. El tutor dual del centre s’ha de reunir o contactar, com a mínim quinzenalment, amb el tutor dual d’empresa, per valorar el desenvolupament del Pla Formatiu consensuat. A més, ha de fer tutories quinzenals amb l’alumnat.
Aquest és un document que ha de generar cada equip docent en funció de les necessitats específiques de cada Pla de formació.
Temporalment, fins que no hi hagi una normativa que ho reguli, els centres poden utilitzar de base el «Quadern de FEMPO» adaptat a les necessitats de cada acció formativa, per tal de creat el «Document de seguiment FEMPO».
7.3. Emplenar les dades al FORCET
Emplenar les següents dades al FORCET: data d’inici i final prevista de la formació en empresa o organisme equiparat, dies efectius, incidències (baixes, absències) i data final real de la formació. Aquesta informació és imprescindible de cara al seguiment i a la liquidació de les obligacions amb la Seguretat Social que es meriten pels alumnes en la formació a l’empresa o organisme equiparat.
És molt important que les dades estiguin actualitzades al FORCET, sempre abans de dia 10 del mes següent, per tal que l’Administració competent pugui complir amb les obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social.
↑ Índex