Per conèixer l'estat actual en què es troba el seu edifici introdueixi la seva ubicació
Normativa que regula l'obligació dels informes d'Avaluació d'Edificis de les Illes Balears
NORMATIVAInforme d'avaluació de l'edifici
L´Informe d´Avaluació dels Edificis (d´ara endavant IAE) és un document en el qual s´acredita la situació en la qual es troben els edificis, almenys en relació amb el seu estat de conservació, amb el compliment de la normativa vigent sobre accessibilitat universal, i amb el grau de la seva eficiència energètica. L´Administració urbanística pot requerir-li-ho als propietaris d´immobles situats en edificacions amb tipologia residencial d´habitatge col·lectiu, segons un calendari establert.
Reial Decret Legislatiu 7/2015, de 30 d´octubre, pel qual s´aprova el text refós de la Llei de Sòl i Rehabilitació Urbana, publicat en el BOE núm. 261 de 31 d´Octubre de 2015, i vigent des d´aquest mateix dia. L´únic article vigent actualment, després de l´anul·lació de la majoria d´ells és:
Llei 12/2017, de 29 de desembre, d´Urbanisme de les Illes Balears (BOIB núm 160 Ext, de 29 de desembre de 2017).
Sense perjudici d´aquesta regulació estatal i autonòmica existeixen ordenances municipals en alguns municipis de les illes.
Segons l´article 29.1 del Reial Decret Legislatiu 7/2015 estan obligats els propietaris d´edificacions amb tipologia residencial d´habitatge col·lectiu.
Segons l´article 125. 1 de la LUIB estan obligades les persones propietàries, físiques i jurídiques, o les comunitats de propietaris d´edificacions que tenguin una antiguitat superior a 30 anys, en el cas de l´avaluació de l´estat de conservació, o 50 anys, en la resta de casos, han de presentar, amb una periodicitat de deu anys, l´informe d´avaluació d´edificis. S´exceptuen de la seva consideració com a edificació aquelles construccions d´escassa entitat constructiva i senzillesa tècnica, d´acord amb les definides així a la legislació estatal.
També estan obligats a realitzar el IAE els propietaris de qualsevol edifici, amb independència de la seva antiguitat, quan pretenguin sol·licitar ajudes públiques per l´elaboració del llibre de l´edifici existent per la rehabilitació i redacció de projecte de rehabilitació d´acord al capítol VI del RD 853/2021, de 5 d´octubre, pel que es regulen els programes d´ajuda en materia de rehabitalitació residencial i habitatge social del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
L´incompliment del deure de sotmetre l´edifici a l´IAE tendrà la consideració d´infracció urbanística, amb el caràcter i les conseqüències que atribueixi la LUIB aplicable a l´incompliment del deure de dotar-se de l´informe de inspecció tècnica d´edificis o equivalent, en el termini expressament establert; sense perjudici de les sancions que resultin de les normatives municipals.
La normativa municipal que regula els IAE pot establir especialitats d´aplicació del citat informe, en funció de la seva ubicació, antiguitat, tipologia o ús predominant.
D´acord a l´article 125.1 de la LUIB, i sense perjudici del que disposin les ordenances municipals, l´obligació de disposar de l´IAE regulat en el Reial decret s´ha de fer efectiva, com a mínim, en els terminis que a continuació s´indiquen; edificacions que tenguin una antiguitat superior a 30 anys, en el cas de l´avaluació de l´estat de conservació, o 50 anys, en la resta de casos, han de presentar, amb una periodicitat de deu anys, l´informe d´avaluació d´edificis.
Segons l´article 125.1 de la LUIB quan de conformitat amb la normativa vigent ja hi ha un informe d´inspecció tècnica que permeti avaluar alguns dels extrems assenyalats a l´apartat 1, es pot complementar amb l´avaluació de l´accessibilitat i la certificació energètica, i té els mateixos efectes que l´informe d´avaluació dels edificis previst en la legislació estatal de sòl.
La normativa municipal que regula el IAE pot establir especialitats d´aplicació del citat informe, en funció de la seva ubicació, antiguitat, tipologia o ús predominant.
L´IAE ha d´identificar el bé immoble, amb expressió de la seva referència cadastral i contenir, de manera detallada:
Segons l´art 125.2 LUIB: Quan, de conformitat amb la normativa autonòmica o municipal, hi hagi un informe d´inspecció tècnica que ja permeti avaluar els extrems assenyalats en les lletres a) i b) anteriors, es podrà complementar amb la certificació de l´eficiència energètica referida en la lletra c), i produirà els mateixos efectes que l´informe regulat pel Reial Decret Legislatiu 7/2015.
Segons l´art 125.2 LUIB: Els informes que s´emeten com a resultat de les avaluacions i inspeccions han d´identificar el bé immoble, amb expressió de la referència cadastral, i han de consignar el seu resultat amb descripció dels desperfectes i les deficiències apreciats, les seves causes possibles i les mesures recomanades, així com el grau d´efectivitat de les mesures adoptades en relació amb les recomanacions contingudes en informes tècnics d´inspeccions anteriors.
Tot això, amb independència de l´aplicació de les mesures disciplinàries i sancionadores que siguin procedents, de conformitat amb la LUIB i les normatives municipals.
a) En primer lloc, el propietari de l´edifici o el seu representant, haurà de contactar amb un tècnic competent i contractar amb ell la realització de l´IAE.
b) El tècnic competent realitzarà l´IAE, amb els continguts mínims que estableix la LUIB.
D´acord a l´article 125.5 de la LUIB cal tenir en compte que els informes realitzats per encàrrec de la comunitat o l´agrupació de comunitats de persones propietàries que es refereixin a la totalitat d´un edifici o complex immobiliari estenen la seva eficàcia a tots i cada un dels locals i habitatges existents.
Amb l´objecte d´evitar duplicitats entre el IAE i la Inspecció Tècnica d´Edificis (ITE), o instrument de naturalesa anàloga que pogués existir en els Municipis o Comunitats Autònomes, l´informe resultant de la ITE es podrà integrar com a part del IAE regulat pel Reial decret Legislatiu 7/2015 i la LUIB, tenint-se aquest últim per realitzat, en tot cas, quan el primer hagi tengut en compte exigències derivades de la normativa o local iguals o més exigents a les establertes pel Reial decret i la LUIB.
Quan d´acord a la LUIB (article 125.4) tant de l´informe d´avaluació com de l´informe tècnic prevists en aquest article es poden derivar exigències d´esmenes de deficiències observades. Quan els informes contenen tots els elements requerits per la norma que els preveu, tenen els efectes derivats d´aquesta, tant pel que fa a la possible exigència de l´esmena de les deficiències observades, com pel que fa a la possible realització d´aquestes en substitució i a costa de les persones obligades, amb independència de l´aplicació de les mesures disciplinàries i sancionadores que escaiguin, de conformitat amb la normativa vigent. Les construccions i edificacions o parts d´aquestes que es trobin en situació de fora d´ordenació, conforme a l´indicat en l´article 129 de la LUIB, que requereixin obres derivades de l´informe d´avaluació d´edificis, aquestes obres no poden executar-se mentre persisteixi la situació de fora d´ordenació, i així haurà de fer-se constar a les notificacions de l´ajuntament a l´interessat.
Segons l´article 125.1 de la LUIB:
A aquests efectes es considera tècnic facultatiu competent, conforme al que estableix la legislació estatal, el que estigui en possessió de qualsevol de les titulacions acadèmiques i professionals que habiliten per a la redacció de projectes o direcció d´obres i direcció d´execució d´obres conforme a l´ús de l´edificació objecte d´avaluació.
L´article 125.7 de la LUIB (125.7) estableix:
Quan es tracta d´edificis que pertanyen a les administracions públiques enumerades en l´article 2 de la Llei 39/2015, d´1 d´octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, poden subscriure els informes d´avaluació, si escau, els responsables dels serveis tècnics corresponents que, per la seva capacitació professional, poden assumir les mateixes funcions a què es refereix el segon paràgraf de l´apartat 125. 1.a) de la LUIB
Segons l´article 125.6. Les persones propietàries d´immobles obligades a la realització de l´informe d´avaluació regulat per aquest article n´han de presentar una còpia a l´ajuntament perquè aquest, la trameti a la conselleria competent en matèria d´habitatge, per tal que la informació que contengui s´incorpori al Registre d´Informes d´Avaluació d´Edificis.
Això mateix és d´aplicació en relació amb l´informe que acrediti la realització de les obres corresponents que s´hagin derivat de la necessitat d´esmenar les deficiències observades en l´immoble, quan aquest informe sigui definitivament favorable.
La mateixa regla és aplicable en relació amb l´informe que acrediti la realització de les obres corresponents, en els casos en què l´IAE integri el corresponent a la Inspecció Tècnica, en els termes previstos, i sempre que d´aquest últim se´n derivàs la necessitat d´esmenar les deficiències observades en l´immoble.
A data d´avui no existeixen ajudes.
Només tenir en consideració que el fet de disposar de la IAE en relació a l´ajuda del programa 5 que tramiten les CCAA d´acord al RD 853/2021 pot incrementar aquesta fins un 50%.
Segons l´article 163.2 ii) de la LUIB es considera infracció urbanística lleu ha no sometre l´edifici a la inspecció tècnica o a la avaluació d´edificis previst a l´article 125 d´aquesta llei, quan está obligat per la normativa vigente.
Segons l´article 174 de la LUIB la sanció a la infracció descrita a l´article 163.2 ii) es sancionarà amb una multa de 600 a 3000 €.
Eina informàtica d'accés a l'Informe d'avaluació d'edifici (IAE) per a tècnics redactors competents.
Entrar