Com us havíem anunciat, ahir es va constituir la Comissió Interinsular Qualificadora de Documents (CIQD), un òrgan col·legiat regulat a la Llei 6/2022, de 5 d’agost, d’arxius i gestió documental de les Illes Balears.

La CIQD té com a funció principal la creació de les taules de valoració dels documents de les administracions públiques (autonòmica i local) de les Illes Balears, que són uns dels instruments tècnics de gestió documental que defineixen els processos de conservació, eliminació i accés als documents.

Aquesta és una fita important per a la gestió documental de les nostres illes. La valoració és una tasca essencial per al bon funcionament dels arxius, i fins a la publicació de la esmentada Llei d’Arxius, aquest procès de gestió documental s’havia dut a terme de manera aïllada i sense uns criteris comuns. Aquesta manca de coherència va generar amb el temps una enorme càrrega de treball per als arxivers i una acumulació de documents en els dipòsits, físics i repositoris digitals, que dificulta el procés de transferència i accés als fons documentals, i suposa un enorme cost econòmic per a les administracions públiques.

La CIQD compta amb representació de l’administració autonòmica i local, incloent consells i ajuntaments, i integra membres especialistes en protecció de dades, transparència i història contemporània, i membres d’associacions, federacions i grups tècnics professionals.

Aquesta diversitat ofereix una visió integral i coordinada del procés de valoració, que garanteix d’aquesta manera la preservació adequada dels documents per a les futures generacions.

Ahir va ser un dia per celebrar aquesta fita i per mirar cap al futur amb l'esperança que la Comissió Interinsular Qualificadora de Documents compleixi amb èxit la seva missió, i asseguri una gestió documental eficient i coherent que beneficiï tota la comunitat.

MEMBRES

Presidenta: Catalina Mir Ferrer, secretària general de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, com a conselleria competent en matèria d'arxius i gestió documental.

Secretari: Mateu Ramon Lidón, cap del Servei d'Arxiu i Gestió Documental.

Vocals:

Govern de les Illes Balears: Montserrat Puyol Rodríguez i Elena Gili Sampol (conselleria competent en matèria d'arxius i gestió documental); Nuria García Barco (conselleria competent en matèria de Transparència); i Maria Isabel Fuster Ferrer (conselleria competent en matèria de Protecció de dades)

Consell Insular de Mallorca: Carme Llabrés Mesana

Consell Insular de Menorca: Francisca Fortuny Mercadal

Consell Insular d’Eivissa: M. Neus Marí Serra

Consell Insular de Formentera: Jahmila Canale

Universitat de les Illes Balears: Antoni Marimon Riutort

Comissió Tècnica Interinsular d'Arxius: Juan Miguel Álvarez Martínez

Associació d'Arxivers Bibliotecaris i Documentalistes de les Illes Balears (ABADIB): Esther Molina Costa

Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB): Beatriu Zamorano Galmés