ODS 3. Garantir una vida sana i promoure el benestar de tots a totes les edats

Acció de Govern:

026: Increment de la inversió en professionals i equipaments de les unitats de reproducció assistida dels hospitals públics de Balears amb l'objectiu de reduir les llistes d'espera actuals per als diferents tractaments.

027: Augment dels actuals tres a quatre intents de reproducció assistida gratuïta a la sanitat pública.

028: Incorporació de la reproducció assistida al Decret de Garantia de Demora per derivar dones o parelles a centres privats, amb càrrec a l'administració pública, si l'espera per al tractament a la sanitat pública supera els sis mesos.

029: Incorporació del mètode de Recepció d'Ovocits de la Parella (ROPA) a la cartera de serveis de la reproducció assistida en parelles de lesbianes.

263: Potenciació i desenvolupament de tots aquells aspectes que permetin garantir l'estabilitat dels professionals: 1. Implementarem les ofertes públiques d'ocupació necessàries d'acord amb les necessitats del sistema. 2. Convocarem concursos de trasllats oberts i permanents. 3. Configurarem plantilles realistes, segons la demanda de serveis. 4. Impulsarem mesures per evitar la temporalitat i garantir l'estabilitat mitjançant nomenaments de llarga durada i interinitats. 5. Garantirem la seguretat jurídica dels nostres professionals i eliminarem requisits dissuasius, com ara el requisit lingüístic. 6. Estudiarem fórmules de millora de les condicions laborals dacord amb el desenvolupament professional i competencial

264: Reclamació al Govern d'un complement d'insularitat que compensi les realitats socioeconòmiques de cadascuna de les nostres realitats insulars.

265: Reactivació del sistema de carrera professional, contribuint així a reconèixer l'esforç i el desenvolupament dels nostres treballadors.

266: Declaració de noves zones i especialitats de difícil cobertura vinculades a un complement de millora retributiva per garantir la cobertura sanitària.

267: Desburocratització de les tasques associades als nostres professionals sanitaris.

268: Plans de formació especialitzats que corresponguin amb les necessitats, els interessos i el nivell professional dels nostres professionals.

269: Reconeixement de l'esforç i els avenços professionals mitjançant valoracions periòdiques dels mèrits referents a les borses d'ocupació.

270: Itineraris professionals conduents a la jubilació, de manera que es garanteixi el màxim aprofitament de la gran experiència dels nostres treballadors.

271: Pla de conciliació de la vida laboral i familiar dels professionals sanitaris.

272: Pla d'Ordenació dels Recursos Humans del Servei de Salut en consens amb els agents socials, com a eina fonamental per a la gestió òptima.

273: Llei de personal estatutari que permeti desenvolupar el marc normatiu actual

274: Expedient personal digital, de manera que els professionals només hagin d'aportar la documentació en una sola ocasió.

275: Desenvolupament d'especialitats pendents de professions sanitàries, garantint que els professionals puguin exercir les funcions per a les quals shan format.

276: Creació de nous canals d'assessorament i suport als nostres professionals amb la col·laboració dels representants.

277: Establiment de vies de comunicació i espais de diàleg entre els professionals, de manera que es pugui compartir el coneixement i les diferents experiències a nivell especialitzat.

278: Desenvolupament del Pla contra les agressions a l'àmbit sanitari, contribuint a garantir la seguretat dels nostres professionals.

279: Mecanismes de col·laboració amb la xarxa assistencial concertada i privada que permetin millorar l'assistència sanitària a tots els usuaris i que generin sinergies en camps com la recerca o l'educació sanitària.

280: Auditoria sobre l'execució del pressupost de l'IB-Salut per conèixer la destinació del creixement pressupostari dels darrers anys, de manera que es pugui dissenyar una gestió més eficaç i eficient dels recursos disponibles.

281: Auditoria de l'estat real de les llistes d'espera per conèixer la situació existent i poder abordar-les de manera immediata.

282: Pla de xoc contra les llistes d'espera sanitària, especialment adreçat a pacients que porten més de dos mesos per a una cita amb l'especialista o més de sis mesos per a una intervenció quirúrgica.

283: Aplicació efectiva del Decret de Garantia de Demora, perquè un pacient que superi el temps màxim d'espera acudeixi sense cost a un centre privat.

284: Implantació de nous models de direcció mèdica i gestió clínica, que permetin una major autonomia dels diferents serveis assistencials.

285: Gestió pública del transport sanitari, tant urgent com a programat.

286: Desenvolupament i implantació de la Història Clínica Integrada i Compartida.

287: Unificació dels sistemes d'informació sanitaris, de manera que es generi un ventall de dades accessible, comparable i útil per a la gestió.

288: Modernització del sector sanitari públic, invertint en noves tecnologies sanitàries, en administració digital, així com en teleassistència i telemedicina.

289: Incorporació d'eines de Big Data i Intel·ligència Artificial, que permetin l'anàlisi avançada i complementin la tasca dels professionals.

290: Desenvolupament de les mesures necessàries per mesurar els resultats en salut de totes les polítiques implementades i desenvolupades pel sistema sanitari.

291: Model d'atenció de caràcter social i sanitari que doni resposta a les necessitats de les persones i assumeixi els reptes actuals i futurs de la població.

292: Assistència integral més enllà dels límits competencials i burocràtics, duent a terme accions simultànies entre els serveis sanitaris i socials.

293: Col·laboració entre els recursos sanitaris i els serveis socials, de manera que es pugui oferir als ciutadans una oferta integrada de serveis.

294: Creació d'equips multidisciplinaris, en què professionals desenvolupin les seves funcions enfocades a l'usuari, garantint així la seva continuïtat assistencial.

295: Itineraris d'atenció ràpida per als malalts crònics.

297: Assistència humanitzada i personalitzada a tots els nivells assistencials i professionals de l'àmbit sanitari, integrant mesures i protocols per a la humanització de l'atenció a l'estratègia de Seguretat del Pacient.

300: Formació en habilitats comunicatives als professionals.

301: Reforç del paper i les funcions dels òrgans col·legiats d'ètica assistencial i d'ètica de la investigació, com a garants dels drets de la ciutadania, tant a l'àmbit assistencial com a l'àmbit de la investigació biomèdica.

302: Millora de les prestacions per a pacients desplaçats i els acompanyants, augmentant el nombre de llits disponible i l'import de les dietes.

303: Respecte a la voluntat i l'autonomia dels usuaris, fomentant l'hospitalització a domicili i descentralitzant serveis susceptibles d'apropament al pacient.

304: Actualització de protocols d'assistència a malalties cròniques i minoritàries.

305: Adequació d'espais destinats a la prestació de serveis a persones amb necessitats especials, garantint que reben la millor assistència sanitària en l'entorn més adequat.

306: Programes d'atenció i acompanyament a familiars i cuidadors.

307: Dotació de recursos necessaris als equips de cures pal·liatives, protegint així els drets i dignitat de les persones en el procés de morir.

308: Consolidació i promoció del dret dels ciutadans a fer una declaració de voluntat anticipada.

309: Desenvolupament de la llei de drets i garanties de la persona en el procés de morir.

310: Promoció de la salut i el benestar mental en tots els àmbits i abordatge transversal de l'alta prevalença i l'augment de trastorns de salut mental.

311: Abordatge de les problemàtiques de salut mental des d'un enfocament basat en els drets humans: protecció de l'autonomia, capacitat d'actuar i dignitat de la persona.

312: Impuls a les estratègies corresponents al Pla de Salut Mental amb especial atenció a la prevenció del suïcidi i a la població infanto-juvenil, oferint així un servei integral de salut mental dotat dels recursos suficients.

313: Prioritat en la prevenció d'aquestes patologies i l'atenció a totes les persones que les pateixen així com afrontarem els problemes relacionats amb el risc de discapacitat, la discriminació, l'exclusió social i l'estigma.

314: Reforç del paper de l'Atenció Primària amb un augment de recursos per garantir la prevenció, la detecció i l'atenció de trastorns mentals i psicològics, també aquells derivats o potenciats per l'ús de tecnologies, a través de programes de formació adreçada a pediatres, professorat i de la incorporació de psicòlegs clínics o psicòlegs generals sanitaris als centres de salut.

315: Desenvolupament i creació de recursos de rehabilitació multidisciplinars.

316: Especial atenció a la patologia dual i dotació dels recursos necessaris per atendre aquestes situacions a les diferents illes.

317: Posada en marxa de centres de dia per a usuaris amb patologia mental sense necessitats ocupacionals.

318: Prevenció de les malalties de salut mental i millorarem els serveis psicoterapèutics d'Atenció Primària per poder abordar aquestes patologies com més aviat millor.

319: Desenvolupament de les Unitats de Salut Mental Infanto-juvenil a totes les àrees de salut, així com els protocols de detecció precoç en l'àmbit escolar i la continuïtat assistencial d'aquests pacients.

320: Creació d'unitats de trastorns de la conducta alimentaria.

321: Suport la contractació i la reincorporació als seus llocs de treball de les persones amb malalties de salut mental, especialment les que formen part de grups vulnerables.

322: Potenciació de l'atenció comunitària i les xarxes integrals de cures, treballant eficaçment per reduir l'estigma associat a la malaltia, el malalt i el seu entorn proper.

323: Garantia d'una inversió més gran en serveis de salut mental i suport psicosocial en els serveis comunitaris amb l'objectiu de fer-los accessibles per a nens, adolescents i famílies.

324: Impuls de la formació en salut mental infantil per a psiquiatres, pediatres i altres professionals de la salut.

325: Suport psicosocial amb enfocament de gènere als centres educatius.

326: Formació dels docents per millorar la detecció i la prevenció dels trastorns de salut mental i fomentar la promoció del benestar mental.

327: Capacitació dels actors sanitaris, docents i educadors en el lleure en els riscos de l'ús i l'abús de les tecnologies i les xarxes socials.

328: Reforç de totes les mesures destinades a la prevenció sobre l´abús de les tecnologies, des de l´etapa 0-3 anys.

329: Garantia legal que les Unitats de Treball Social dels ajuntaments comptin amb la figura d'un psicòleg i, per això, ajudarem els municipis a implementar aquesta acció a través del Pla de Finançament dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics.

330: Impuls a un servei de suport a les persones amb trastorn mental greu, que faciliti un habitatge compartit per diverses persones. Les entitats ja disposen d'un servei de suport a l'habitatge, per això proposem que se sumi a aquest servei una partida per a lloguers d'habitatges.

331: Creació d'un servei transversal d'atenció psicològica i psiquiàtrica concertat per a la prestació de suports psicològics i psiquiàtrics a les entitats del Tercer Sector de caràcter transversal.

333: Impuls de l'Agència de Salut Pública per a la vigilància epidemiològica i uns sistemes d'informació d'acord amb els temps actuals.

334: Reforç dels equips de salut pública, dotant-los dels recursos necessaris, i incorporant noves professions que permetin desenvolupar eines de suport en l'assistència, la investigació i la docència en el camp de la salut.

335: Espais de treball multidisciplinaris i mecanismes de coordinació basats en l'enfocament One health, integrant sanitat humana, animal i ambiental, per fer front a emergències epidemiològiques i generar ecosistemes segurs.

336: Millora de les cobertures vacunals amb campanyes adreçades a col·lectius diana.

337: Reforç dels sistemes d'informació de salut pública, per a la utilització eficient de les dades disponibles de manera fiable, àgil i transparent.

338: Reforç de la xarxa de vigilància en salut pública, incloent-hi nous sectors com la farmàcia comunitària, el sector privat i l'àmbit sociosanitari.

339: Programes de detecció precoç de càncer establerts al Pla Europeu de la Lluita contra el Càncer i d'acord amb les Estratègies de Càncer del SNS.

340: Consolidació i ampliació dels programes de cribratge actius.

341: Plans destinats a prevenir i tractar les diferents addiccions des d'una perspectiva integral i una atenció transversal.

342: Adscripció dels hospitals públics de les illes a la Xarxa Nacional d'Hospitals Promotors de la Salut.

343: Ampliació de les unitats docents de Medicina Preventiva i Salut Pública a totes les àrees de salut i implementació de noves unitats docents, com ara la unitat d'Urgències i Emergències, per a la formació sanitària especialitzada.

344: Garanties d'una publicitat de prestacions i activitats sanitàries veraç, que permeti als ciutadans prendre les decisions amb tota la informació necessària.

345: Campanyes de prevenció de malalties i promoció de salut, en col·laboració amb els professionals, que permetin als ciutadans gaudir d'una salut millor.

346: Aposta per l'Atenció Primària com a base del sistema sanitari, i els valors de longitudinalitat, integralitat, accessibilitat, modernitat, orientació al pacient i apoderament d'aquest i intersectorialitat.

347: Adequació de les plantilles a les necessitats existents i a les ràtios recomanades de metge per habitant.

348: Redisseny de les agendes professionals segons els tipus de demanda clínica i els tipus dintervenció a realitzar: presencial, domiciliària, telemàtica o telefònica.

349: Desburocratització de l'atenció primària, disminuint les tasques administratives assignades als professionals sanitaris.

350: Augment del temps d'atenció al pacient.

351: Model integral, altament professionalitzat, amb més coordinació entre Atenció Primària i l'atenció sociosanitària per a la continuïtat assistencial.

352: Coordinació entre l'Atenció Primària i l'atenció especialitzada i hospitalària per garantir la continuïtat assistencial.

353: Enfortiment de la capacitat diagnòstica en Atenció Primària, augmentant la seva capacitat de resolució i apropant així la medicina i l'assistència al pacient.

354: Reforç de l'orientació comunitària i les activitats de promoció de la salut i prevenció de la malaltia des dels centres de salut.

355: Incorporació de la figura del nutricionista a les diferents àrees de salut.

356: Adaptació de les plantilles dels hospitals públics a les necessitats actuals per a una assistència correcta.

357: Estudi de la cartera de serveis existent a cadascun dels centres especialitzats, per a la implantació de serveis homogenis a tota la població.

358: Programa de seguretat del pacient per reduir els successos adversos.

359: Programes de prehabilitació i èxit de les intervencions quirúrgiques.

360: Cirurgies sense ingrés amb programes de seguiment postquirúrgic personalitzat telemàtic o domiciliari, en els casos on la situació del pacient ho permeti.

361: Hospitalització a domicili, per a un major i millor servei als pacients sense necessitat de desplaçament.

362: Creació d'unitats multidisciplinàries de diagnòstic de malalties rares.

363: Adequació dels serveis assistencials de referència a cada illa.

364: Reclamació al Govern de l'especialitat en Urgències.

365: Pla de cobertura de recursos d'urgències i emergències, tant hospitalàries com extrahospitalàries, de manera que es pugui garantir la cobertura de totes les necessitats de la població, tant estacionals com a permanents.

366: Reforç de les urgències extrahospitalàries (SUAPS i CAPS), disminuint la pressió dels centres hospitalaris.

367: Apropament de la farmàcia hospitalària als pacients, usant les noves tecnologies i xarxes existents, garantint el seguiment i l'adherència.

368: Desenvolupament de la farmàcia comunitària i el paper assistencial i sanitari del farmacèutic en cooperació amb atenció primària.

369: Programes de seguiment farmacològic a pacients crònics i polimedicats.

370: Cartera de serveis específica per a la farmàcia comunitària i integració d'aquest sector en programes de cribratge i protocols de detecció precoç.

371: Model col·laboratiu de dispensació de medicaments hospitalaris en farmàcies.

372: Revisió de la priorització de les línies de recerca perquè siguin científicament vàlides i socialment valuoses.

373: Reforç de les entitats públiques destinades a la investigació per promoure la investigació d'excel·lència, incorporant-hi la veu dels pacients.

374: Col·laboració entre sector públic i privat per traslladar els resultats de la investigació clínica en medicina de precisió i salut digital a la societat.

375: Desenvolupament despais de recerca dins de la xarxa hospitalària pública.

376: Suport a la investigació biotecnològica, així com la investigació sanitària mitjançant la Fundació Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears (IdisBa).

377: Posada en marxa de les instal·lacions previstes al Pla d'Infraestructures.

378: Nou Pla d'Infraestructures i Equipaments que permeti fer front a les necessitats actuals i futures, especialment des de criteris d'apropar l'atenció al pacient, mitjançant l'atenció primària als municipis de les illes.

379: Desplegament de les instal·lacions i serveis del nou Son Dureta com a centre de referència datenció a la cronicitat.

380: Pla de renovació d'equips, que permeti als professionals comptar amb un equipament competitiu d'acord amb les tècniques mèdiques actuals.

381: Estudi d'impacte ambiental de l'activitat del Servei de Salut, amb l'objectiu de minimitzar l'empremta de carboni derivada de l'activitat d'assistència sanitària.

435: Posada en marxa d'un certificat de risc i/o vulnerabilitat per a persones o famílies que estiguin en situació de risc o d'exclusió social.

437: Elaboració d'una nova normativa de protecció de menors que arreplegui les recomanacions realitzades per la Unió Europea en aquest àmbit.

438: Creació i millora dels recursos dels àmbits de protecció i reforma especialitzats i adequats a les característiques i necessitats dels menors.

448: Foment d'alternatives d'oci responsable per a joves que els permetin gaudir d'una manera adequada del seu temps lliure com ara l'esport i el medi ambient, entre d'altres.

449: Prevenció des d'edats primerenques en la lluita contra la drogoaddicció i les addiccions per aconseguir la superació de l'addicció i la reinserció, cercant sempre l'autonomia personal.

450: Creació d'un sistema públic i fiable d'indicadors de Benestar Infantil a la nostra comunitat autònoma.

451: Desenvolupament del Consell Autonòmic de Participació de la infància i adolescència, així com la Mesa Intersectorial per la infància.

452: Foment del programa Ciutats amigues de la infància d'UNICEF per aconseguir que tots els municipis apostin decididament per les polítiques d'infància.

453: Elaboració d'una Llei d'atenció primerenca per garantir l'atenció primerenca de la població infantil menor de 12 anys amb trastorns del desenvolupament o risc de patir-los.

454: Habilitació a entitats del tercer sector especialitzades com a centres de recursos.

455: Augment i millora de tots els recursos d'atenció primerenca, potenciant el model d'atenció a l'entorn.

456: Impuls d'un òrgan coordinador amb prou personal per a la gestió de l'atenció primerenca fins als 6 anys i el seguiment de casos fins als 12 anys.

463: Reforçarem, personalitzarem i flexibilitzarem les prestacions i recursos adreçats a les persones amb discapacitat per poder fer front a les necessitats i dificultats personals i familiars.

468: Promoció de l'autonomia personal i l'ajuda a domicili, per afavorir la permanència de la gent gran al seu entorn habitual.

469: Implantació d'un pla estratègic de lluita contra la solitud no desitjada.

470: Afavoriment de la permanència dels nostres majors en el seu entorn habitual, gestionant els serveis i els recursos necessaris per a la promoció de l'autonomia personal i la prevenció de la dependència, potenciant l'ajuda a domicili.

480: Ampliació de la cartera de prestacions i recursos de dependència i promoció de l'autonomia personal.

481: Conversió de la residència de Son Güells en un centre de referència de malalties neurodegeneratives, ampliant les places i creant un catàleg pioner de serveis i recursos per a aquest tipus de malalties.

483: Establiment d'un sistema de finançament sostenible en el temps per garantir els drets legalment establerts.

484: Incorporació de més places a la xarxa pública de dependència, a través de la creació de noves infraestructures públiques i del foment de la col·laboració publicoprivada.

485: Atenció de la persona gran al seu entorn, desenvolupant de manera efectiva el servei d'ajuda a domicili com a alternativa a l'internament residencial.

486: Impuls, a través de la innovació i les noves tecnologies, de nous recursos de dependència que permetin desenvolupar una autonomia personal més gran.

487: Garantia que tots els centres de mitjana i llarga estada comptin amb els professionals necessaris, tant per a la cura com per a la millora de la qualitat de vida.

488: Revisió de les ràtios de personal cuidador a residències i centres de dia, a més de millora de les condicions laborals d'aquest col·lectiu de professionals.

489: Integració dels centres públics als barris o municipis on es troben, aconseguint que siguin espais oberts.

490: Impuls d'accions que permetin cuidar el cuidador a través de diferents actuacions i programes de formació, respir familiar i grups de suport.

491: Engega un catàleg d'activitats preventives tant físiques, cognitives i psicològiques, per prolongar al màxim possible l'autonomia en els moments previs a la dependència.

492: Coordinació de les polítiques d'atenció sanitària i social, establint uns veritables recursos sociosanitaris, com un dels instruments més eficaços de les accions a favor de la gent gran i les persones dependents i les seves famílies.


504: Prevenció en lluita contra la drogoaddicció i les addiccions, des d'edats primerenques, per aconseguir la superació de l'addicció i la reinserció, cercant sempre l'autonomia personal.

510: Dotació de més professionals de l'àmbit de la mediació social en els diferents serveis i recursos comunitaris.

516: Coordinació i equitació d'un equip sanitari multidisciplinari de voluntaris, capaç de desplaçar-se a zones catastròfiques, amb una atenció especial a la península i l'arc mediterrani.