30 d’abril 2024 Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat

Arriba a Mallorca el segon dels cinc nous trens d’SFM NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Arriba a Mallorca el segon dels cinc nous trens d’SFM

La previsió és que les dues primeres unitats puguin entrar en servei a finals de juny

Ha arribat a Mallorca el segon dels cinc nous trens adquirits pel Govern de les Illes Balears per reforçar la flota de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) i donar continuïtat a la necessitat de millorar el transport públic.

Aquest matí, al voltant de les 6.00 h, ha arribat al Moll Vell de Palma el segon dels cinc nous trens adquirits per SFM. Posteriorment, el vehicle ha quedat dipositat a la platja de vies de les instal·lacions d’SFM a Son Rutlan al voltant de les 11.00 h, una vegada que ha finalitzat el transport especial habilitat des del port de Palma.

Des de l'empresa ferroviària preveuen que tant la primera unitat, que va arribar a l'illa el passat 28 de febrer, com aquesta segona, puguin entrar en servei a finals del mes de juny, una vegada superades totes les proves pertinents; i per a aquestes mateixes dates, està prevista l'arribada de la tercera unitat.

Els dos últims trens arribarien els mesos de juliol i agost, respectivament. Els cinc nous combois permetran afrontar l'ampliació d'horaris i freqüències del servei ferroviari. La incorporació dels nous trens al servei s'efectuarà gradualment des del mes de juny i fins a finals d'enguany.

Les noves unitats que ja han arribat a Mallorca han superat les primeres proves de funcionament en les instal·lacions de l’empresa fabricant CAF al País Basc i després inicien un període en el qual s'han de continuar fent diferents proves de circulació conforme als estrictes protocols de seguretat.

Quant a la primera unitat arribada el febrer, el període de proves és més llarg, ja que bona part dels tests de circulació que ve realitzant des de l’arribada són vàlids per a la resta d'unitats que arriben després.

El contracte amb Construccions i Auxiliar de Ferrocarrils (CAF) per a la fabricació dels cinc trens elèctrics, de quatre cotxes cadascun, i el manteniment d’aquests durant el termini de garantia, han suposat una inversió de 54.653.612 euros (amb l’IVA exclòs), dels quals el 90 % prové del fons europeu REACT-EU.

Es tracta de trens d'última generació, composts per quatre cotxes (vagons) cadascun i que disposen d’avanços en molts d’aspectes respecte als de la flota actual d’SFM.

En primer lloc, l'estructura és d'alumini, la qual cosa fa que el pes sigui menor i, per tant, consumeixen menys energia i són més eficients; d'altra banda, són quatre metres més llargs i ofereixen una mica més de capacitat respecte dels anteriors, i, al seu torn, hi ha més espais reservats per a bicicletes a l'interior.

Una diferència significativa respecte els de la sèrie 8100 actuals és que els nous disposen de tres portes d'entrada per cada costat del vagó, la qual cosa facilita l'accés del passatge i una major agilitat en la càrrega i descàrrega dels viatgers.

Electrònicament més avançats, també estan dotats de millors sistemes de seguretat elèctrica, que aporten una major fiabilitat i agilitat davant possibles incidències.

S'han millorat igualment els dispositius interiors d'informació al viatger i, quant als circuits de videovigilància interior de les unitats, hi ha una novetat important i és que es podrà visualitzar en temps real tot el que esdevengui a l'interior dels trens des del centre de control de trànsit d’SFM. Cal destacar també que alguns dels avanços electrònics que inclouen les noves unitats es podran replicar als trens de la flota actual, la qual cosa suposarà que tota la flota millorarà en aspectes de seguretat i fiabilitat.